Hide metadata

dc.contributor.authorBeyer, Anette
dc.date.accessioned2021-09-25T22:03:17Z
dc.date.available2021-09-25T22:03:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBeyer, Anette. "Så det er jo gjennom det du løser at kompetansen bygges": en kvalitativ undersøkelse av mellomlederes syn på kompetanseutvikling. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88541
dc.description.abstractBåde kompetanse og mellomledere er i dag høyst aktuelle begreper i komplekse organisasjoner. Nasjonal kompetansepolitisk strategi har fastslått at befolkningens kompetanse er samfunnets viktigste ressurs (regjeringen.no). Videre er det i dag stadig større grad bevissthet rundt mellomledere som sentrale kompetanseutviklere innad en organisasjon (Jaser, 2021). KS, som er Kommunesektorens organisasjon og Norges største offentlige arbeidsgiverorganisasjon, er en kunnskapsintensiv organisasjon der mellomlederes dynamiske rolle er vesentlig for kunnskapsdeling og kompetanseutvikling. Med utgangspunkt i disse observasjonene nærmer jeg meg ved denne avhandlingen følgende problemstilling: Hvordan forholder mellomledere seg til kompetanseutvikling i en kunnskapsintensiv organisasjon, og hvordan ser de på det å jobbe mer strategisk med kompetanseutvikling? Problemstillingen vil undersøkes gjennom samtaler med mellomledere i KS med følgende forskningsspørsmål: • På hvilken måte oppfatter mellomledere at individuelle faktorer påvirker intern kompetanseutvikling? • På hvilken måte oppfatter mellomledere at faktorer på organisasjonsnivå påvirker intern kompetanseutvikling? For å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål har kvalitativ metode blitt benyttet. Datamaterialet er innsamlet gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med mellomledere i KS, hvor datamaterialet er blitt sett i lys av et utvalg teoretiske bidrag, hovedsakelig fra Kjell Grønhaug og Odd Nordhaug (2004, Odd Nordhaug (2004) og Linda Lai (2013). Hovedfunnene fra undersøkelsen belyser en variasjon i oppfatning av nåværende kompetanseutvikling og et overordnet ønske om forbedring i enkelte praksiser, særlig hva angår begrensninger som følge av tidspress. Mellomlederne ser ellers positivt på å jobbe mer strategisk med kompetanseutvikling ved siden av andre arbeidsoppgaver, tross at tidspress allerede er en belastende faktor. Mellomlederne vektlegger i særlig grad læring og utvikling gjennom den daglige arbeidsutførelsen. Undersøkelsen bidrar således med innsikt i KS sine arbeider med strategisk kompetanseutvikling sett ut ifra mellomledernes oppfatninger og bidrar med en diskusjon om kompetansutviklingspotensial i KS som kan ha betydning for kompetanseutvikling i komplekse organisasjoner generelt.nob
dc.language.isonob
dc.subjectKompetanse Kompetanseutvikling Organisasjonslæring Organisatorisk læringsmodell Læringsbarrierer Mellomledere
dc.title"Så det er jo gjennom det du løser at kompetansen bygges": en kvalitativ undersøkelse av mellomlederes syn på kompetanseutviklingnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-26T22:01:21Z
dc.creator.authorBeyer, Anette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91147
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88541/1/Sa--det-er-jo-gjennom-det-du-l-ser-at-kompetansen-bygges.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata