Hide metadata

dc.contributor.authorGhaffar, Iqra
dc.date.accessioned2021-09-24T22:03:58Z
dc.date.available2021-09-24T22:03:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGhaffar, Iqra. Forstyrrende atferd og klasseledelse En kvalitativ studie av fire læreres forståelse av og arbeid med forstyrrende atferd. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88481
dc.description.abstractProblemområde: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere forebygger og reduserer forstyrrende atferd i sine klasserom i lys av prinsippene for klasseledelse, definert i Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Formålet er å bedre forstå hvordan lærere opplever og håndterer det som karakteriseres som et av skolens største problemområder. Metode: Studien benytter seg av kvalitativ metode, og semistrukturerte intervjuer ble anvendt for å få dypere innsikt i lærernes erfaringer og opplevelser med tematikken. Utvalget for denne studien består av fire lærere ved henholdsvis to barneskoler. Informasjonen som ble generert gjennom de semistrukturerte intervjuene ble transkribert, kodet og analysert ved bruk av tematisk analyse. Hovedfunn: Funnene i studien gjenspeiler kompleksiteten i klasserommet og elevenes atferd. Den forstyrrende atferden kan komme til uttrykk på ulike måter og er sannsynligvis et resultat av flere sammensatte faktorer. Studiens analyse viser at omfanget av forstyrrende atferd er relativt stort og utgjør en pedagogisk utfordring i lærernes hverdag. Samlet sett ser det ut til at lærerne har en god forståelse for prinsippene i CLASS og benytter flere av disse i sin praksis. Flere sider ved emosjonell støtte og dens betydning for atferd blir fremhevet. Lærerne er opptatt av å være lydhøre og imøtekomme elevenes faglige, sosiale og følelsesmessige behov. Videre er relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Lærerne jobber systematisk for å etablere et klasseromsklima preget av trygghet og tillit der det er rom for å prøve og feile. Lærernes evne til å fremstå som tydelige ledere og å gi tilpasset støtte til elevene har stor betydning for elevenes atferd. Når det gjelder klasseromsorganisering viser resultatene at dette blant annet omfatter prosesser knyttet til lærernes planlegging og organisering av undervisingsøkter, men også av elevenes atferd. God organisering gir rammebetingelser for effektiv innsats og minimale forstyrrelser. Videre legger lærerne en innsats i å implementere regler og rutiner i klassen og forsøker å følge opp disse konsekvent. Samlet sett indikerer resultatene at lærerne gir emosjonell støtte og organiserer klasserommet på en effektiv måte for å forebygge og håndtere forstyrrende atferd.nob
dc.language.isonob
dc.subjectForstyrrende atferd Forebygging Klasseledelse Teaching through Interactions (TTI) Classroom Assessment Scoring System (CLASS) Emosjonell støtte Klasseromsorganisering
dc.titleForstyrrende atferd og klasseledelse En kvalitativ studie av fire læreres forståelse av og arbeid med forstyrrende atferdnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-25T22:00:56Z
dc.creator.authorGhaffar, Iqra
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91088
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88481/1/Iqra-Ghaffar-Masteroppgaven.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata