Hide metadata

dc.contributor.authorAspli, Sarah
dc.date.accessioned2021-09-23T22:01:31Z
dc.date.available2021-09-23T22:01:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAspli, Sarah. Hybrid text practices in English and German: A study of the use of textbooks and other texts in L2 English and L3 German lessons in ten lower secondary classrooms in Norway. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88367
dc.description.abstractEttersom dagens samfunn gir utallige muligheter for bruk av tekster i klasserommet, er det både viktig og interessant å studere bruk av lærebøker og andre tekster i klasserommet. Konseptualisering av tekster som verktøy gir innblikk i teksters posisjon i det sosiale læringsmiljøet i klasserommet, og reflekterer dermed betydningen av lærernes valg av tekster. Forskning har vist at læreboka historisk sett har hatt en fremtredende posisjon i klasserom i Norge (Blikstad-Balas, 2014; Hansen, 2018; Juuhl et al., 2010; Skjelbred et al., 2017; Knudsen, 2011). Samtidig har nyere studier funnet at læreboka har endret sin posisjon i fagene norsk, engelsk, samfunnsfag og historie, ved at hybride tekstpraksiser der læreboka kombineres med andre tekster er blitt mer vanlig (Aashamar et al., 2021; Rasmussen & Lund, 2015). Basert på denne forskningen, vil denne masteravhandlingen svare på følgende forskningsspørsmål: Hva kjennetegner bruk av lærebøker og andre tekster i ti engelsk- og tyskklasserom ved to ungdomsskoler? For å svare på problemstillingen, har jeg tatt i bruk fire metoder, der jeg benytter data fra ETOS-prosjektet: (i) 34 videofilmede undervisningstimer, validert ved hjelp av (ii) 11 skjermopptak fra elevenes maskiner i de filmede timene, (iii) fire læreres responser på et spørreskjema, og (iv) en fokusgruppe med tre lærere. Funnene viser at hybride praksiser brukes i alle ti klasserommene i denne studien. Disse praksisene var kjennetegnet ved bruk av digitale og papirbaserte tekster, inkludert læreboka. I tillegg fant jeg at skjønnlitteratur, sakprosa og fagtekster ble brukt på tvers av klasserommene. Læreboka var i bruk på begge skolene og i begge fagene, og nesten alltid supplert med andre tekster. Når jeg sammenlignet de to språkfagene, så det ut til at læreboka hadde en sterkere posisjon i tysktimene enn i engelsktimene. Implikasjoner av denne masteroppgaven handler både om å anerkjenne betydningen av at lærere har muligheten til å kombinere ulike typer tekster og medier, og betydningen av å ha tilgang på ulike tekster. En annen implikasjon handler om forskjellene mellom engelsk og tysk, der det ser ut til at læreboka er viktigere i tysk enn i engelsk. Lærerne i denne studien ser ut til å være autonome i sitt valg av tekster, og ser ikke ut til å være avhengige av ferdige planer eller læreboka. Disse funnene indikerer at lærere har et betydelig ansvar for valg av tekster i egen undervisning. Videre bidrar denne innsikten i lærebokas endrede posisjon i språkklasserom med viktige innspill med tanke på innkjøp av nye læremidler i implementeringen av de nye læreplanene i engelsk og tysk.eng
dc.language.isoeng
dc.subjecttextbook use
dc.subjecttext use
dc.subjectsecondary school
dc.subjecthybrid practises
dc.subjectinterdisciplinary research
dc.subjectteaching design
dc.titleHybrid text practices in English and German: A study of the use of textbooks and other texts in L2 English and L3 German lessons in ten lower secondary classrooms in Norwayeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-24T22:00:03Z
dc.creator.authorAspli, Sarah
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90988
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88367/1/Sarah_Aspli_MASTER_EDID4009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata