Hide metadata

dc.date.accessioned2021-09-23T16:20:20Z
dc.date.available2021-09-23T16:20:20Z
dc.date.created2021-09-20T11:05:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88365
dc.description.abstractFritt behandlingsvalg (FBV) ble etablert 1. november 2015. Ordningen bygger på tre søyler. i) Pasienten fikk rett til fritt behandlingsvalg mellom flere private behandlingssteder. ii) De regionale helseforetakene (RHF) skulle kjøpe mer fra private gjennom anbud. iii) Helseforetakene (HF) fikk større frihet i og med at aktivitetstaket for hvor mange pasienter HF-ene kunne behandle, ble fjernet. Evalueringen skal belyse hvorvidt FBV bidrar til å realisere de sentrale målene om reduserte ventetider, økt valgfrihet for pasientene og mer effektive sykehus. Evalueringen skal i tillegg belyse effekter av endringene i pasientrettighetene som trådte i kraft 1. november 2015. Evalueringen er basert på data og erfaringer fra de første årene av reformen, i hovedsak 2015-19. Evalueringens hovedkonklusjoner • FBV har i liten grad bidratt til å realisere målene om reduserte ventetider og mer effektive sykehus. En forklaring er at bruken av FBV så langt har vært relativt begrenset og at HF-ene i liten grad har opplevd at drift og behandlingstilbud påvirkes. Konklusjonen må modifiseres der hvor HELFO-godkjente leverandører er etablert i nær geografisk tilknytning til offentlig institusjoner. • FBV har bidratt til økt valgfrihet for noen pasienter, både når det gjelder valg av behandlingssted, men også gjennom at private aktører tilbyr alternative tilnærminger og behandlingsmetoder. Dette økte mangfoldet er spesielt relevant innen psykisk helsevern (PH), tverrfaglig spesialisert rusmiddelbehandling (TSB) og rehabilitering. • Valgfriheten som følger med FBV, oppleves som svært viktig for noen pasienter. Andre pasienter ønsker seg denne valgfriheten, men har ikke hatt kjennskap til retten til FBV. Henvisere informerer ikke konsekvent pasienter om denne retten, og noen motarbeider pasientens ønsker. Valgfriheten er derfor mer tilgjengelig for pasienter med kapasitet til å manøvrere seg gjennom systemet. Dette støttes av at personer med høy sosioøkonomisk status i større grad velger seg til HELFO-godkjente institusjoner. • HELFOs forvaltningsoppgaver har blitt mer omfattende og kompliserte som følge av at det i hovedsak er aktører utenfor avtalesystemet som har søkt om å bli HELFO godkjent. • De fleste pasientene får sin henvisning vurdert innen fristen og for de fleste pasientene starter pasientforløpet innen frist for oppstart av behandling. For de fleste pasientene gis fristene til en reell start på pasientforløpet. • Personer med lavere sosioøkonomisk status er overrepresentert blant dem som opplever fristbrudd.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetet i Oslo
dc.titleEvaluering av fritt behandlingsvalg - sluttrapport
dc.typeResearch report
dc.creator.authorKaarbøe, Oddvar Martin
cristin.unitcode185,52,11,0
cristin.unitnameHelseledelse og helseøkonomi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1935874
dc.identifier.pagecount42
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90987
dc.type.documentForskningsrapport
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88365/1/Evaluering%2Bav%2Bfritt%2Bbehandlingsvalg%2B30062021.pdf
dc.relation.projectNFR/272666


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata