Hide metadata

dc.contributor.authorBarreng, Rebecca Linnéa Söderström
dc.date.accessioned2021-09-22T22:05:00Z
dc.date.available2021-09-22T22:05:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBarreng, Rebecca Linnéa Söderström. Language use in bilingual classrooms in Norway: A study of language use in six bilingual classrooms in two lower secondary schools. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88356
dc.description.abstractTospråklig undervisning har vært tilgjengelig i norske skoler siden midten av 1990 tallet. En ny type tospråklig opplæring i norske ungdomsskoler, hvor både engelsk og norsk blir brukt som undervisningsspråk uten krav om hvor mye engelsk som skal brukes, har blitt tilbudt siden 2011. Gjennomføringen av denne tospråklige opplæringen, som følger prinsippene til Content and Language Integrated Learning (CLIL), skaper grunnlag for å tolke og forske på L2 engelsk. Målet med masteroppgaven er å forske på språkbruk på tvers av seks tospråklige klasserom ved to ungdomsskoler. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: Hva karakteriserer språkbruk i engelsktimer i seks tospråklige klasserom? For å svare på problemstillingen benytter jeg data som er samlet og gitt tilgang til gjennom prosjektet Evaluering av Tospråklig Opplæring i Skolen (ETOS). Dataene som er brukt og analysert i oppgaven består av 20 engelsktimer fra disse tospråklige klasserommene. Dataene er kodet med fire språkkoder. Funnene viser at språkbruk varierer på tvers av de seks klasserommene. Funnene tyder på at variasjonen i språkbruk er tredelt: språkbruk varierer på tvers av klasserom, på tvers av de individuelle timene, noe som antyder variasjon i språkpraksis hos de individuelle lærerne, og mellom de to skolene. Funnene viser at engelsk er det dominerende språket i de fleste av klasserommene. Basert på variasjonene i språkbruk på tvers av klasserom ble hvert klasserom kategorisert som enten high frequency English eller high frequency Norwegian. Den samme kategoriseringen kan bli gitt de individuelle timene. Videre viser funnene hvordan andre språk er sjelden brukt i klasserommene, men at dette likevel utgjorde en forskjell mellom de to skolene. Implikasjonene for denne masteroppgaven tydeliggjør at det er et behov for en diskusjon om kombinasjon av språk innenfor tospråklig opplæring i Norge, for å sikre at språklæring og oppbygging av språklige ferdigheter skjer på elevenes premisser. I tillegg vil det være gunstig å la elevene ta del i beslutninger om språkbruk og faglig innhold i den tospråklige opplæringen.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectEnglish didactics
dc.subjectBilingual classrooms
dc.subjectLanguage use
dc.subjectLanguage practices
dc.subjectL2 use
dc.subjectELT
dc.subjectL1 use
dc.titleLanguage use in bilingual classrooms in Norway: A study of language use in six bilingual classrooms in two lower secondary schoolseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:01:24Z
dc.creator.authorBarreng, Rebecca Linnéa Söderström
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90940
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88356/1/Barreng-Rebecca-MASTER-EDID4009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata