Hide metadata

dc.contributor.authorHamze, Suzane Mahmoud
dc.date.accessioned2021-09-22T22:04:57Z
dc.date.available2021-09-22T22:04:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHamze, Suzane Mahmoud. Dybdelæring i naturfag En kvalitativ undersøkelse om lærerens tilretteleggelse av dybdelæring gjennom utforskende undervisning. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88355
dc.description.abstractUtforskende undervisning og dybdelæring er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og den nye læreplanen. Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere legger til rette for dybdelæring gjennom utforskende undervisning i naturfag. Studien har benyttet seg av datamateriale fra LISSI-prosjektet som undersøker sammenhenger mellom undervisning i naturfag, og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget. Den metodiske tilnærmingen bygger på to komplementære perspektiver: Intervjuer med en ungdomsskole- og to barneskolelærere belyser perspektiver til lærerne, og videoobservasjoner gir innblikk i undervisningspraksisene til de tre lærere. Intervjumaterialet er analysert gjennom induktiv tematisk analyse. Her ble det identifisert to temaer som ser på muligheter og utfordringer for utforskende undervisning og dybdelæring. Videomaterialet er analysert ved å bruke «Lærbare øyeblikk» som analytisk tilnærming basert på segmenter som passer Grover (2015) sin definisjon, og som scorer høyt på fire utvalgte kategorier fra LISSI observasjonsmanualen: Intellektuell utfordring, kobling til tidligere kunnskap, faglig dybde og lærerrolle. Funnene viser at lærere ser mange muligheter til å fremme dybdelæring gjennom utforskende undervisning: Når elevene lærer å arbeide som forskere, vil de få muligheten og rom til å undre seg, diskutere, være kreative, stille spørsmål, vurdere og være nysgjerrige. Derimot er det en del utfordringer på lærerens side når det gjelder arbeid med utforskning. Utforskende undervisning krever god forberedelse, god faglig kunnskap og godt nok med tid. Analyser av videoobservasjoner viser at dybdelæring i større grad blir fremmet gjennom utforskning når læreren (1) tilrettelegger for intellektuelle utfordrende aktiviteter, (2) viser sammenhenger og forbindelser av temaer, (3) kobler til elevenes tidligere fag- og hverdagskunnskap og (4) tilrettelegger for elevaktiviteter og samtaler mellom elever. I skoleforskning er det mye litteratur og forskning på hvor nyttig utforskende undervisning og dybdelæring er for elevene. Derimot er det lite forskning rundt lærerens undervisningspraksis. Et viktig bidrag i denne oppgaven er derfor forsøket på å løfte blikket opp mot lærerens refleksjoner, praksiser og erfaringer med tanke på utforskning og dybdelæring.nob
dc.language.isonob
dc.subjectDybdelæring
dc.subjectutforskende undervisning
dc.subjectlærerfokus.
dc.titleDybdelæring i naturfag En kvalitativ undersøkelse om lærerens tilretteleggelse av dybdelæring gjennom utforskende undervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:01:21Z
dc.creator.authorHamze, Suzane Mahmoud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90973
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88355/1/Masteroppgave-Suzane-Hamze.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata