dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan ulike representasjoner kan virke som støtte i praktisk arbeid, og hvordan representasjoner kan knytte observasjonene med teorien i praktisk arbeid. Retningen for denne masteren startet etter inspirasjon fra prosjektet «Linking Instruction in Science and Student Impact», kalt LISSI-prosjektet. LISSI-prosjektet har som mål å undersøke naturagundervisning i norske skoler med fokus på utforskende undervisning (Ødegaard, M., Kjærnsli, M., Karlsen, S., Kersting, M, Lunde, M., Olufsen, M. & Sæleset, J., 2020). Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan representasjoner kan være til støtte for å koble observasjoner i praktisk arbeid til elevers forståelse av teoretisk kunnskap i naturfag. Studien har en kvalitativ tilnærming, og jeg har brukt videomaterialer fra LISSI-prosjektet for å besvare problemsstillingen. Jeg har observert to forskjellige naturfagklasser i praktisk arbeid med kjemiske fenomener som salter og kjemiske reaksjoner. Funnene i studien viser at representasjoner kan bidra til å støtte elevene i det praktiske arbeidet, ved å fungere som en brobygger mellom observasjoner og faglige forklaringer. Representasjonene setter en ramme for diskusjonene og samtalene elevene har med hverandre og med læreren. Når elevene arbeider med representasjoner, med støtte fra læreren, får de mulighet til å knytte teoretisk kunnskap sammen med det de har observert i praktiske aktiviteter. Funnene viser i tillegg at det er viktig for elevenes forståelse at de har ulike representasjoner tilgjengelig, slik at de kan betrakte naturfaglige fenomener fra ulike nivå og ulik grad av abstraksjon. Et annet sentralt funn er at lærerstøtte er svært viktig i elevenes arbeid med representasjoner. Læreren må både tilrettelegge diskusjoner og oppsummeringer når elevene jobber med representasjoner | nob |