dc.description.abstract | Denne masteropgaven er en lærebokanalyse, som betrakter norske og singaporeanske matematikklærebøker. Gjennom MAT4010 – Skolematematikk fra et avansert synspunkt ved UiO, ble skribenten av denne masteroppgaven presentert for metoder for behandling av annengradsuttrykk i Singaporeansk skole. Dermed ønsket skribenten å undersøke forskjeller i presentasjonen av annengradsuttrykk mellom norske og singaporeanske lærebøker. Ettersom singaporeanske elever gjør det svært godt i internasjonale undersøkelser, og de norske gjør det svakere enn forventet, er det interessant å analysere lærebøker fra begge land. Forskning viser nemlig at lærebøker har stor innvirkning på læringsutbyttet til elever. I tillegg har Ludvigsenutvalget kommet fram til at det er økt behov for dybdelæring i norsk skole, noe som har påvirket de norske læreplanene i matematikk. Problemstillingen som denne masteroppgaven skal besvare er dermed «I hvilken grad legger norske og singaporeanske matematikklærebøker til rette for dybdelæring og differensiering i sin dekning av temaet annengradsligninger?». Med en kvalitativ analyse av pensumgjennomgangen, samt tilretteleggingen for utforskende aktiviteter, og kvantitativ analyse av oppgaver, blir problemstillingen besvart med teoretisk støtte. Ludvigsen-utvalgets betraktninger om dybdelæring er vektlagt tungt, og til oppgaveanalysen er MEG-rammeverket til Turner, Blum og Niss (2015) benyttet. Funnene viser at de singaporeanske bøkene som inngår i analysen legger til rette for dybdelæing og differensiering i større grad enn de norske. Dette viser seg på flere punkter, blant annet gjennom: forskjellige fremgangsmåter for løsning av annengradsligninger, variasjon i oppgavene som gis, variasjon i læringsmodeller benyttet, og graden av tilrettelegging for utforskning, diskusjon og refleksjon, selv om de norske bøkene også legger til rette for dette i ulik grad. | nob |