Hide metadata

dc.contributor.authorSletten, Elin
dc.date.accessioned2021-09-22T22:04:40Z
dc.date.available2021-09-22T22:04:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSletten, Elin. Utvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1P. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88348
dc.description.abstractDenne studien tar for seg utvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1P. Motivasjonen bak dette er å bidra til mer kunnskap om hvordan utendørsundervisning kan brukes av lærere i praktisk matematikk for å tilby variert og tilpasset undervisning til elever. Studiens problemstilling er: «Hvordan kan lærere utvikle og implementere et utendørs undervisningsopplegg om temaet proporsjonalitet i matematikk 1P?». Problemstillingen ble delt inn i to forskningsspørsmål, hvor det ene omhandler utvikling av oppgaver til uteundervisning om proporsjonalitet, og det andre omhandler praktiske hensyn knyttet til forberedelser, gjennomføring og oppfølging av undervisningen. Det ble utviklet et oppgavehefte med oppgaver om proporsjonalitet, knyttet til hvert sitt fysiske objekt: sirkler, frøkapsler og trær. Oppgaveheftet har fått navnet «En matematisk vandring i Botanisk Hage» og er hovedsakelig forankret i følgende læreplanmål fra matematikk 1P etter fagfornyelsen: «utforske, beskrive og bruke begrepene proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet». For å besvare problemstillingen er det brukt en designbasert forskningsmetode med utvikling, utprøving, analyse og videreutvikling av oppgaveheftet i to runder. Den første runden med utprøving var med elever som informanter, mens den andre runden ble gjennomført med lektorstudenter som informanter. Erfaringer fra utprøvingene er beskrevet og eksemplifisert i oppgaven. Et viktig funn i studien er at målinger som matematisk aktivitet spiller en sentral rolle i elevenes arbeid med oppgavene. Målinger og måleusikkerheter bør derfor løftes frem i undervisningen i forkant og i etterkant av utendørsundervisning. En annen viktig erfaring fra studien er at et utendørs undervisningsopplegg må ses på som en del av en større læringsprosess i opplæringen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUtvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1Pnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:01:08Z
dc.creator.authorSletten, Elin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90945
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88348/1/MASTEROPPGAVE-Elin-Sletten.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata