Hide metadata

dc.contributor.authorBjerregaard, Sara Christine
dc.date.accessioned2021-09-22T22:03:55Z
dc.date.available2021-09-22T22:03:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBjerregaard, Sara Christine. Lokalt og globalt: geografiske nivåer i undervisning for bærekraftig utvikling. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88331
dc.description.abstractI bærekraftundervisningen fremstår en forståelse for sammenkoblingene mellom lokale og globale prosesser som sentralt for å fremme bærekraftig utvikling. Denne studien undersøker hvordan lærere forståelser det lokale og globale som skalaer i bærekraftundervisningen. Studien baserer seg på følgende problemstilling; «Hva kjennetegner læreres oppfattelser av det lokale og globale som skalaer i bærekraftundervisning?». Skolen skal bidra til å utdanne samfunnsborgere som kan drive samfunnet fremover, og bærekraftundervisningens tverrfaglighet poengterer perspektivet på viktigheten av en bærekraftig fremtid, og skolens plass i denne utviklingen. Systemforståelser, aktiv samfunnsdeltakelse og globale og lokale prosesser er elementer som fremstår som sammenkoblende mellom samfunnsfaget og bærekrafttematikken. Forståelse for lokale og globale prosesser er viktig for at elever skal kunne forstå sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser, samt utfordringer og løsninger. Studien tar utgangspunkt i forskningslitteratur om medborgerskapsforståelser fra Stokke (2017) og Sætra og Stray (2019), emosjoner i bærekraftundervisningen, forståelser og bruk av skala i undervisningssammenheng, bruk av nærhetsprinsipper, og disse temaenes sammenkobling med ulike geografiske nivåer. For å undersøke problemstillingen baserer studien seg på kvalitativ forskningsmetode, ved bruk av semi-strukturerte intervjuer av lærere. I studien deltok fem lærere fra Viken fylkeskommune, hvor to arbeider på ungdomsskole og tre arbeider i den videregående skolen. Forskningsfunn fra denne studien viser en forståelse om at det lokale og det globale som skalaer i bærekraftundervisningen kommer til uttrykk i lærernes forståelser av andre deler i undervisningen som blant annet medborgerskap, handlingsrom, og konkretisering ved bruk av elevenes livsverden. Et eksempel fra studien er at lærere oppfatter det globale nivået som mer abstrakt enn det lokale, og for å løse dette bruker de elevenes erfaringsnærhet i undervisningen for å konkretisere fenomener. I tillegg viser forskningsprosjektet at lærerne forstår lokale og globale prosesser i bærekraftundervisningen som fristilt fra globale og lokale prosesser i samfunnsfaget.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLokalt og globalt: geografiske nivåer i undervisning for bærekraftig utviklingnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:00:36Z
dc.creator.authorBjerregaard, Sara Christine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90962
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88331/1/S-Bjerregaard_masteroppgave2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata