Hide metadata

dc.contributor.authorKausar, Natasha
dc.date.accessioned2021-09-22T22:03:30Z
dc.date.available2021-09-22T22:03:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKausar, Natasha. Politisk integrasjon blant minoritetselever. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88321
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om minoritetselevers politisk integrasjon. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagselever med minoritetsbakgrunn opplever at de er integrert i den politiske offentligheten. Minoritetsungdommenes opplevelser av integrering og tilhørighet i den politiske offentligheten blir belyst gjennom bruk av begrepene; inkludering/integrering og ekskludering/marginalisering. Datamaterialet ble hentet inn ved hjelp av semi-strukturerte intervjuer med fire samfunnsfagselever med minoritetsbakgrunn fra to ulike videregående skoler i Oslo. Utvalget består av to jenter og to gutter på tvers av Vg1, Vg2 og Vg3. Videre består utvalget av både politisk engasjerte og politisk uengasjerte elever. To av informantene er politisk uinteresserte og uengasjerte, en informant er veldig politisk interessert og engasjert, mens den siste er veldig politisk interessert, men gjennomsnittlig politisk engasjert. Undersøkelsen viste at elevene i denne studien har ulike opplevelser knyttet til politisk integrering. På den ene siden kommer det frem at et flertall av elevene, med ulik grad av engasjement og interesse i politikk, har positive erfaringer og opplever å være (delvis) integrert og inkludert i den politiske offentligheten. En av informantene i denne studien har negative erfaringer, og besitter en opplevelse av å være ekskludert og marginalisert fra den politiske offentligheten. Denne studien gir i tillegg innblikk i og kunnskap om hvilke type politiske aktiviteter informantene bedriver og er engasjerte i, og hvilken betydning graden av deres politisk deltagelse og engasjement har for deres opplevelse og erfaring av tilhørighet og inklusjon i den politiske offentligheten. På grunnlag av oppgavens funn og diskusjon skisseres det didaktiske implikasjoner for samfunnsfaget. Det argumenteres blant annet for at samfunnsfag må gi elevene mulighet til å praktisere politisk deltakelse og medvirkning gjennom samfunnsfagsopplæringen. I tillegg må samfunnsfagslærerne innta rollen som elevenes politiske støttespillere, og gjennom samfunnsfagsopplæringen i større grad tilrettelegge for å styrke elevenes politisk handlingskompetanse ved hjelp av demokratiopplæringen (om, for og gjennom).nob
dc.language.isonob
dc.subjectpolitikk
dc.subjectmarginalisering
dc.subjectinkludering
dc.subjectintegrasjon
dc.subjectekskludering
dc.subjectminoritetselever
dc.titlePolitisk integrasjon blant minoritetselevernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:00:14Z
dc.creator.authorKausar, Natasha
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90958
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88321/1/Masteroppgave-2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata