Hide metadata

dc.contributor.authorSaxlund, Magnus Kristiansen
dc.date.accessioned2021-09-22T22:03:27Z
dc.date.available2021-09-22T22:03:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSaxlund, Magnus Kristiansen. NRK-serien 22. juli i samfunnsfagundervisningen. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88320
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg studert samfunnsfagundervisning hvor NRK-serien 22. juli har blitt brukt. Den overordnede problemstillingen i studien er: Hvordan bruker et utvalg lærere NRK-serien 22. juli? For å kunne svare på den overordnede problemstillingen har jeg stilt forskningsspørsmålene: «Hvordan rammer lærerne inn sin undervisning om 22. juli?» og «Hvorfor bruker lærerne serien i undervisningen?». Materialet er innhentet gjennom kvalitative intervjuer av fem lærere som har brukt serien i sin undervisning. Det teoretiske grunnlaget bygger på litteratur om fortellinger om 22. juli, og harmoni- og konfliktperspektiver, Russells (2012) typologi over metoder for filmbruk i undervisningen, samt perspektivtaking. Hovedfunnene mine knyttet til hvordan lærerne rammer inn undervisning om 22. juli er for det første at alle lærerne, i varierende grad, har undervisning som kan karakteriseres i lys av det Lenz (2018) kaller demokratifortellingen. To av lærerne har lagt 22. juli-undervisningen til en periode hvor det overordnede temaet er demokrati og medborgerskap, mens de andre lærerne har demokratiperspektiver på 22. juli som en mindre del av undervisningen. En av de andre lærerne la vekt på at elevene skulle vite at rettssystemet i Norge også gjaldt for terroristen. Videre knyttet tre av lærerne undervisningen opp mot terror, høyreekstremisme og radikalisering. De fleste av lærerne hadde et konfliktperspektiv på 22. juli i sin undervisning, mens en av lærerne også underviste om rosetogene og det harmoniske fellesskapet i tiden etter terroren. Vinklingen på 22. juli som lærerne har virker i hovedsak å være formet av læreplanen. De som har undervist i samfunnsfag har undervisning som kan kobles til demokrati og medborgerskap, og ekstremisme, mens læreren som har undervist i sosiologi i større grad har fokusert på årsaker til handlingen. Når det gjelder hvorfor lærerne har brukt serien så hadde de ofte flere formål med å se serien. Noen kombinerte det å bruke serien som en visuell lærebok med å jobbe med perspektivtaking, mens andre brukte den som en visuell lærebok og en formidler av atmosfære.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleNRK-serien 22. juli i samfunnsfagundervisningennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:00:11Z
dc.creator.authorSaxlund, Magnus Kristiansen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90959
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88320/1/Masteroppgave---Magnus-Kristiansen-Saxlund.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata