Hide metadata

dc.contributor.authorErtresvåg, Sanna Grønlid
dc.date.accessioned2021-09-22T22:03:17Z
dc.date.available2021-09-22T22:03:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationErtresvåg, Sanna Grønlid. Undervisning om 22. juli i videregående skole. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88316
dc.description.abstractI dette masterprosjektet belyses et utvalg elevers beskrivelser av undervisning om 22. juli tematikken i samfunnsfag ved en videregående skole. Videre stiller oppgaven spørsmål til hvordan elevene knytter en slik hendelse til egen livsverden. Studien legger vekt på elevenes subjektive beskrivelser, opplevelser og erfaringer ved undervisningen om 22. juli. For å samle inn relevant data har det blitt benyttet kvalitativ forskningsdesign som har bestått av observasjon og dybdeintervjuer. Analysen av datamaterialet viser at elevene ønsker å snakke om 22. juli i klasserommet og at de opplever klasserommet som en trygg arena. Elevenes opplevelser blir diskutert i lys av teorier som Boler (1999) sitt begrep om ubehagets pedagogikk, Iversens (2016) uenighetsfellesskap, Zembyla (2015) classroom saftey samt Lysaker (2018) sitt begrep om ytringsansvar. Andre teoretiske verk som ligger til grunn er Biesta og målet med utdanning (2009), Børhaug (2005) sitt nytte-, styrings-, og danningsperspektiv samt Mathé (2015) sin studie om begrepslæring. I tillegg vil betydningen av emosjoner og læring (Endacott & Brooks, 2013; Immordino-Yang & Damasio, 2007) samt forklaringer rundt gjerningsmannens handlinger (Gilje & Grimen, 1995; Claussen, 2012; Syse, 2011) bli diskutert. Oppgavens funn viser at det i stor grad blir fremhevet et konsensus eller harmoniperspektiv på undervisning om 22. juli. I tillegg viser funn at elevene ønsker å snakke om vanskelige problemstillinger knyttet til 22. juli terroren. Dette blir det i liten grad lagt opp til i undervisningen. Samtidig ønsker elevene å få mer kunnskap om gjerningsmannen og årsakene bak handlingene. Gjennom læring om 22. juli kan elevene bli rustet til å møte uenighet og utenforskap samt motvirke ekstreme holdninger og handlinger. Ved å øve seg på dialog og diskusjon kan elevene utvikle ferdigheter til å delta i samtaler om demokrati og verdier en ønsker å hegne om. Elevene er fremtiden og det er derfor viktig med kunnskap og ferdigheter slik at historien ikke gjentar seg.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUndervisning om 22. juli i videregående skolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-23T22:00:02Z
dc.creator.authorErtresvåg, Sanna Grønlid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90952
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88316/1/SDID4009_Ertresva-g.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata