Hide metadata

dc.contributor.authorHøigård, Anna Breivik
dc.date.accessioned2021-09-21T22:05:00Z
dc.date.available2021-09-21T22:05:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHøigård, Anna Breivik. Bærekraftdidaktikk fra et lærerperspektiv. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88297
dc.description.abstractHøsten 2020 ble bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige tema i læreplanverket fagfornyelsen og fikk dermed en styrket posisjon i skolen og samfunnsfaget. Forskning viser at til tross for at flere satsninger og strategiplaner har vært forsøkt iverksatt tidligere, har bærekraftsatsningen i praksis vært læreravhengig, naturfagsdominert og fragmentert.Hensikten med denne studien er å skaffe innsikt i samfunnsfaglæreres erfaring med bærekraftdidaktikk for å bidra til en diskusjon om styrkingen av bærekraftundervisningen i skolen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvilke utfordringer og muligheter for bærekraftdidaktikken opplever et utvalg lærere i faget samfunnskunnskap? For å besvare problemstillingen har jeg innhentet data fra fem lærere i samfunnskunnskap gjennom to intervjuer og en spørreskjemaundersøkelse. Oppgaven er tilknyttet SEAS-prosjektet (Science Education for Action and Engagement towards Sustainability), og informantene er hentet fra en av skolene i SEAS-nettverket. Studien finner at lærerne anser bærekraftig utvikling som relevant og viktig for skolen og samfunnsfaget. Informantene har god erfaring med å undervise i bærekraftdidaktikk, og de er opptatt av å fremme elevenes engasjement og handlingskompetanse. Samtidig peker de på flere utfordringer som hindrer en større satsning på bærekraftdidaktikk i skolen. Læreravhengighet, svake etablerte praksiser for tverrfaglig samarbeid, vurderingspraksis, skoledrift og manglende prioritering i lærerutdanningene fremheves som de mest sentrale utfordringene. Lærerne stiller seg ellers positive til fagfornyelsens fokus på bærekraftig utvikling, og de har tro på at denne kan bidra til å styrke bærekraftarbeidet i skolen. Nærhet, fokus på løsninger og samarbeid med eksterne aktører beskrives av lærerne som suksessfaktorer for en god bærekraftundervisning, og lærerne uttrykker et ønske om en større kultur for deling av arbeidsmåter og gode erfaringer med bærekraftundervisning.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBærekraftdidaktikk fra et lærerperspektivnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-22T22:03:11Z
dc.creator.authorHøigård, Anna Breivik
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90843
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88297/1/SDID4009_masteroppgave_hoeigaard.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata