dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan fire norsklærere på 10. trinn opplevde at den digitale undervisningsperioden våren 2020 påvirket muntlighetsopplæringen, gjennom den overordnede problemstillingen: Hvordan opplever et utvalg norsklærere på 10. trinn at digital undervisning påvirker muntlighetsopplæringen? På denne måten plasserer denne studien seg innen to fagfelt: muntlighet i norskfaget og digital undervisning. Sett i sammenheng danner disse et lite utforsket fagfelt, noe som gjør denne studien svært relevant. Problemstillingen er utforsket gjennom en kvalitativ tilnærming, og datamaterialet består av transkripsjoner fra fire individuelle intervjuer samt innsamlede undervisningsopplegg lærerne brukte under den digitale undervisningsperioden. Det første hovedfunnet i denne studien er at lærerne vektlegger samtalen i arbeidet med muntlighet i norskfaget. Dette er i tråd med læreplanens fokus på samhandlingsaspektet, men lærerne viser allikevel mindre bevissthet knyttet til viktigheten av lytteferdigheter. Det andre hovedfunnet viser at samtalen ble erstattet av individuelt arbeid med muntlighet under den digitale undervisningsperioden. Den digitale rammen gjorde organiseringen og gjennomføringen av samtalen utfordrende, noe som innebar at lærerne på kort tid måtte endre sin undervisningspraksis i norsk muntlig. En konsekvens av dette var at elevene som et resultat fikk mindre samtaletrening i den digitale undervisningen. I denne sammenheng trekker lærerne fram tapet av det fysiske møtet med elevene som en sentral årsak til at organiseringen av muntlighetsopplæringen ble utfordrende. Det siste hovedfunnet i denne studien er at lærerne måtte endre sin vurderings- og tilbakemeldingspraksis i muntlig når undervisningen ble digital. Lærerne vektlegger den uformelle vurderingen av muntlighet, noe den digitale rammen helt tydelig ikke la til rette for. I kontrast fant lærerne en god løsning i bruken av podkast ved muntlige presentasjoner, noe som svekket muntlighetens flyktighet, og dermed gjorde den formelle vurderingen av muntlighet enklere. Allikevel er det flere elementer ved den muntlige ferdigheten en slik vurderingsform ikke fanger opp, noe lærerne i mindre grad reflekterer rundt. På bakgrunn av lærernes erfaringer, kan man derfor si at en digital muntlighetsopplæring representerer både muligheter og utfordringer, men at det aldri vil kunne erstatte det fysiske klasserommet. | nob |