dc.contributor.author | Eriksen, Oda | |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T22:04:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-21T22:04:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Eriksen, Oda. «Essay - begynner vi å få en litt sånn vag forståelse av hva det handler om?» En kritisk diskursanalyse av sjangerforståelsen av essayet i en 10. klasse. Master thesis, University of Oslo, 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/88291 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å undersøke forståelsen av essaysjangeren i norskfaget. Dette gjøres gjennom en kritisk diskursanalyse av en 10. klasses undervisning i essaysjangeren, og en av elevens egenproduserte essay med tilbakemelding fra læreren. Avhandlingens teoretiske grunnlag er både Norman Faircloughs (2015) kritiske diskursanalyse, og sjanger- og essayteorier med tre norske essayforståelser i sentrum. På bakgrunn av dette vil oppgaven undersøke hvilke essayistiske tekstnormer som kommer frem i diskursens tekster og hvordan sjangerforståelsen blir konstituert. Det vil også være fokus på å undersøke sammenhengen mellom forståelsen i klasserommet og omgivelsene rundt. Undersøkelsen har tre hovedfunn. For det første er store deler av forståelsen av essaysjangeren i skolen hentet fra forståelser vi kan finne i litteraturvitenskapen. Det ser likevel ut til at forståelsen i klasseromsdiskursen er satt sammen av ulike aspekter ved de litteraturvitenskapelige forståelsene, slik at den i større grad tilpasses skolen. For det andre brukes sjangerbegrepet essay og skrivehandlingen reflekterende skriving om hverandre. Dette kan både vitne om en forvirring knyttet til begrepsbruken og om at refleksjon er den viktigste av de essayistiske tekstnormene. Til slutt viser avhandlingens analyse at læreren og læreboka i størst grad har tilgang og makten til å avgjøre forståelsen av essaysjangeren i klasseromsdiskursen. Funnene peker mot et behov for en klar tanke bak essaysjangeren når den blir tatt med inn i klasserommet. Dette er særlig for å utnytte mulighetene essaysjangeren kan skape i skolen. Læreren og lærebokas sterke dominans i diskursen bidrar til at vi kan stille spørsmålstegn ved hvordan kunnskap skapes i klasserommet. I en fri, subjektiv og kreativ sjanger som essayet, kan det være større plass til elevene selv. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | «Essay - begynner vi å få en litt sånn vag forståelse av hva det handler om?» En kritisk diskursanalyse av sjangerforståelsen av essayet i en 10. klasse | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-09-22T22:02:59Z | |
dc.creator.author | Eriksen, Oda | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-90846 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88291/1/Eriksen--2021--Forst-elsen-av-essaysjangeren-i-norskfaget.pdf | |