Hide metadata

dc.contributor.authorSkaiå, Lene
dc.date.accessioned2021-09-21T22:04:25Z
dc.date.available2021-09-21T22:04:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSkaiå, Lene. Kjønnsidentitet, forelskelse og pubertet i tekstsamtaler: En analyse av hvordan tekstsamtaler foregår i en norskklasse på 9. trinn. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88283
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer «folkehelse og livsmestring» som et tverrfaglig tema, og med dette kommer også et forsterket fokus på elevenes personlige identitetsutvikling. Med bakgrunn i at norskfaget ofte omtales som et identitetsfag, har jeg i denne oppgaven undersøkt hvordan tekstsamtaler om tekster som handler om kjønnsidentitet, forelskelse og pubertet foregår i en 9. klasse. Det har jeg undersøkt gjennom å analysere tre samtalesekvenser fra norsktimer i en 9. klasse. Datamaterialet jeg har analysert er del av forsknings- og evalueringsprosjektet ETOS. Det sentrale teorigrunnlaget for analysen er lesemodellen til Kathleen McCormick fra boka The Culture of Reading and the Teaching of English. Kategoriene leserens allmenne- og litterære repertoar, og tekstens allmenne og litterære repertoar, sammen med begrepene samsvar, friksjon og avvisning, har vært de sentrale analysebegrepene. Med hjelp av disse analyserte jeg elevenes og lærerens ytringer, og fant at læreren inviterte elevene til å rette fokuset mot tekstens repertoar. Funnene viser variasjon av hvilket repertoar elever og lærere trakk på i møte med de ulike tekstene og at friksjon mellom elevenes og tekstens allmenne repertoar kan bidra til muligheter for innlevelse og subjektiv relevans.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKjønnsidentitet, forelskelse og pubertet i tekstsamtaler: En analyse av hvordan tekstsamtaler foregår i en norskklasse på 9. trinnnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-22T22:02:44Z
dc.creator.authorSkaiå, Lene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90838
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88283/11/Skaia---2021-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata