Abstract
Denne avhandlingen er en arkitekturhistorisk analyse av Villa Midtåsen (1930-33) tegnet av arkitekt Arnstein Rynning Arneberg (1882-1961) for skipsreder Anders August Jahre (1891-1982) i Sandefjord. Hovedhensikten med studien er å oppnå en dypere og mer nyansert forståelse av boligen i forhold til samtidens kulturelle og arkitektoniske konvensjoner i den norske representative villa-arkitekturen. Arnstein Arneberg er en velkjent figur i norsk arkitekturhistorie og er mest kjent for sitt bidrag i fremveksten av den nasjonalromantiske arkitekturen på starten av 1900-tallet. Skipsreder Jahre ble ansett som en av samtidens fremste kreative næringsdrivende innen blant annet pelagisk hvalfangst og tankskipsfart. Likevel er Villa Midtåsen påfallende lite undersøkt, til tross for arkitektens og byggherrens betydningsfulle posisjon i samtiden og ikke minst deres etablerte plass i faglitteraturen. Villa Midtåsen kan ses i lys av jobbetiden som skøyt fart i årene mellom 1915-1930. Gjennomgående i boligen er det en stedvis betoning av dyre materialer, og flere representative rom innredet med antikviteter, kunst og stilmøbler. Foruten å være et hjem for ekteparet var en like viktig ambisjon for oppførelsen av villaen å kunne invitere betydningsfulle personer med både høy økonomisk og kulturell kapital. Jahre ønsket å trekke linjer til tidligere tider for å demonstrere sin smakssans, og på den måten opprette en tilknytning til det eldre dannelsesborgerskapet. Arneberg syntes å assimilere de ulike stilelementene fra starten av 1900-tallet til en hybrid, der byggherrens ønsker om en representativ bolig ble forenet med samtidens teknologiske og funksjonelle muligheter. Betegnelsen «funkisklassisisme», som Villa Midtåsen ofte kategoriseres som i faglitteratur, blir med denne analysen for snever. Antakelig hadde Jahre størst påvirkning når det kom til organiseringen og innredningen av Villa Midtåsen. De representative rommene i første etasje var viktige for å gi et godt inntrykk på sine forretningspartnere. Jahre fulgte dermed dannelsesborgerskapets ideal omkring et estetisk forhold til kunst og antikviteter i hjemmet, samtidig som han respekterte fremskrittstenkning og ny teknologi. Arkitekt Arneberg ser ut til å implementere sin solide erfaring og holdning omkring materialbevissthet og godt håndverk på Villa Midtåsen. På hageanleggets sørside er det terrasseinndelte anlegget antakelig formet etter italienske forbilder, som også preger enkelte tidligere prosjekt av arkitekten. Med tillitt til arkitekten fikk også Villa Midtåsen en noe mer neddempet fasade.