Hide metadata

dc.contributor.authorZaczek, Magdalena Maria
dc.date.accessioned2021-09-21T22:02:36Z
dc.date.available2021-09-21T22:02:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationZaczek, Magdalena Maria. Diskusjon av Christian Krohg sin påstand: impresjonistene og stoffmalere En analyse av et utvalg av malerier av fire norske kunstnere i lys av impresjonismen. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88242
dc.description.abstractI tillegg til å være en kunster og forfatter, var Christian Krohg også en journalist og en engasjert samfunnsdebattant, som i mange sine tekster uttalte seg om kunsten og andre kunstnere. En ev slike tekster er omtalen til den første Høstutstillingen som Christian Krohg har skrevet i 1882. Påstanden som Krohg inkluderte her omfatter fire norske kunstnere hvorav to av dem som er Erik Werenskiold og Hans Heyerdahl ble av Christian Krohg omtalt til impresjonister, mens Frits Thaulow og Gustav Wentzel ble karakterisert som stoffmalere. Påstanden er desto mer komplisert og interessant fordi den ikke gir en tilstrekkelig forklaring på hvorfor Christian Krohg karakteriserte disse kunstnere på denne måten. Det er også flere andre forfattere og historikere som har sett kunsten deres annerledes enn Krohg. Kunstnere og deres kunstneriske virksomhet, spesielt i perioden rundt året 1882, er ganske varierende og flere malerier fremfører en ulik malemåte. Deres bilder er tydelig sterkt påvirket av den impresjonistiske kunsten. Den impresjonistiske kunstretningen er svært avgjørende her og derfor vil være utgangspunktet i diskusjonen om Krohgs påstand. Impresjonismen var en kunstretning som separerte seg fra reglene og prinsippene som var kjent for kunsten så langt, og kom opp med nye løsninger om lys, farge og mottakelsen av bildet. Det er kunstretningen som var svært innflytelsesrik på de fire norske kunstnere, og de tok opp mange trekk og løsninger som impresjonismen utarbeidet. Samtidig er det også flere trekk i disse bildene som minner om den naturalistiske kunstretningen i bildene til disse kunstnere. Det er mye som forbinder impresjonismen og naturalismen sammen, men på mange måter er det også retninger som hadde ganske ulike formål. Det er mange faktorer som påvirket kunsten til disse kunstnere i løpet av denne tiden. Til tross for at de fleste av dem var i Paris og møtte impresjonistisk kunst der, var maleriene deres fortsatt i stor grad rettet mot kunsten de ble utdannet i, altså en som var mer tradisjonell. Deres kunst fremstår dermed svært kompleks og vanskelig å definere. Årsakene til måten Krohg karakteriserte disse kunstnere på, ligger tydelig i kunstverkene deres som ble utstilt på Høstutstillingen 1882. Likevel vitner flere av deres bilder om at deres malestil ikke alltid samsvarer med stilen som Krohg delte dem i. Årsakene for denne tildelingen ligger likevel ikke bare i de fire kunstnere, men også på mange måter i selve Christian Krohg, som også ble sterkt påvirket av den nye franske kunstretningen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectFrits Thaulow
dc.subjectChristian Krohg
dc.subjectHans Heyerdahl
dc.subjectGustav Wentzel
dc.subjectErik Werenskiold
dc.subjectstoffmaleri
dc.subjectimpresjonisme
dc.titleDiskusjon av Christian Krohg sin påstand: impresjonistene og stoffmalere En analyse av et utvalg av malerier av fire norske kunstnere i lys av impresjonismennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-22T22:01:26Z
dc.creator.authorZaczek, Magdalena Maria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90850
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88242/1/UiO-MA---Masteroppgave---V21---15-06-2021---MMZ-MA.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata