Abstract
Denne rapporten handler om subjektiv talekvalitetstesting av IP-telefonitale brukt i luftfartskommunikasjon (her: typisk mellom pilot og flygeleder). Testingen har vært webbasert og har foregått ved at flygeledere har lyttet til digitale lydopptak beskjemmet med kontrollerte feil som de lastet ned fra prosjektets hjemmeside. Disse lydopptakene var basert på replikkutveksling, hvor replikkene var hentet fra opplæringsmateriale i flygeledertale og illustrerte kommunikasjon mellom fly og tårn.
Det ble det utviklet et socket-program, dgramServer, som ble benyttet til å innstille en viss mengde pakketap i prosent eller pakkeforsinkelse i millisekunder som IP-telefonitalen ble utsatt for. På denne måten ble det simulert at talen ble utsatt for varierte nettverksforhold. Slik ble talekvaliteten på lydopptakene også variert.
Fra hjemmesiden lastet flygelederende også ned et evalueringsskjema som de fylte inn etter avspilling av lydopptakene og returnerte via e-post. Dette skjemaet inneholdt skalaer for bedømmelse av talekvalitet, hvor mye innsats som trengtes for å forstå talen og om talekvaliteten var tilstrekkelig for luftfartskommunikasjon.
De viktigste funnene i testingene var:
*Et flertall på over 50% av flygelederne bedømte at alle testparametrene for pakkeforsinkelse holdt en talekvalitet tilstrekkelig for ATC.
*Et flertall på over 50% av flygelederne bedømte at alle testparametrene for pakketap ikke holdt en talekvalitet tilstrekkelig for ATC.
*Pakkeforsinkelse har mindre negativ påvirkning på talekvaliteten enn pakketap.
*Pakketap opptil 5% har potensiale til å bli godkjent for bruk i ATC.