Abstract
Innvandringssaken nådde nye høyder ved stortingsvalget i 2017. Da mente mer enn hver fjerde velger at innvandring var deres viktigste sak. Hvilken effekt hadde innvandringssaken for valget i 2017? Denne oppgaven studerer medieeffekter i den korte valgkampen, og endringer i velgernes dagsorden, sakseierskap og stemmegivning. Med utgangspunkt i Aftenposten, VG og Dagbladet kobles innvandringsnyheter til individene i Valgkampundersøkelsen 2017. Dette gir et mål på hvor mange innvandringssaker velgerne fikk med seg i de ulike periodene i valgkampen, og hvor ofte de ulike partiene ble nevnt i sakene. Ved å studere de samme velgerne over tid kommer studien nært på velgernes beslutningsprosess de siste ukene før valget. Resultatene fra en rekke logistiske regresjoner finner at mediene påvirket velgernes dagsorden. Velgerne ble mer opptatt av innvandring når de leste om saken. Det ble også påvist effekter på velgernes sakseierskap og stemmegivning. Den klareste tendensen er at SV og Venstre fikk styrket sitt sakseierskap og sin oppslutning når velgerne leste om innvandring generelt, og innvandringsnyheter som nevnte partiene spesielt. Likevel støttet ikke funnene mine hypoteser og forventningene fra tidligere forskning. Det kreves derfor mer forskning for å kunne påvise disse sammenhengene.