Hide metadata

dc.contributor.authorQuempumil, Andres Alejandro Esperidion
dc.date.accessioned2021-09-14T22:04:34Z
dc.date.available2022-06-08T22:46:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationQuempumil, Andres Alejandro Esperidion. Akkulturasjon og prokulturasjon: hvordan unge norske muslimer opplever egen identitet. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88076
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt hvordan unge norske muslimer opplever egen identitet ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Identitet og kultur blir konstruert og behandlet på ulike måter i psykologien. Det antas at kvalitative undersøkelser av menneskers opplevelse av egen identitet kan bidra til en bedre forståelse av identitet og kultur som psykologiske prosesser. Ulike tilnærminger til identitet og kultur i psykologien blir diskutert innledningsvis. Deretter presenteres akkulturasjon og prokulturasjon som to ulike rammeverk for hvordan identitet og kultur best kan modelleres. Funnene fra den kvalitative undersøkelsen av hvordan unge norske muslimer opplever egen identitet presenteres og diskuteres i lys av en teoretisk forståelse av identitet og kultur. Funnene ser ut til å kunne støtte opp om prokulturasjon som en mer dekkende tilnærming til hvordan identitet og kultur fungerer som psykologiske prosesser. Det er mitt forslag at prokulturasjon bør evalueres som et potensielt rammeverk i ethvert psykologisk prosjekt vedrørende identitet og kultur. I tillegg diskuteres ulike funn i datamaterialet angående identitet, kjønn og kultur i nærmere detalj. Dette samfunnspsykologiske prosjektet viser viktigheten av å undersøke teori i lys av empiri, samt viktigheten av at psykologisk forskning utforsker psykologiske prosesser i kontekst. Jeg håper denne oppgaven kan belyse identitet og kultur på en måte som kan gi et bedre grunnlag for det politiske og akademiske arbeidet for å skape et bedre Norge for alle.nob
dc.description.abstractIn this research project I have investigated how young Norwegian Muslims experience their own identity through semi structured interviews. Identity and culture are constructed and treated differently in Psychology. It is assumed that qualitative investigations of people’s experiences of their own identity can yield a better understanding of identity and culture as psychological processes. Different approaches to identity and culture in psychology are presented and discussed. Thereafter acculturation and proculturation are presented as two different theoretical frameworks for how identity and culture are best constructed and conceived. The findings from the qualitative investigation of how young Norwegian Muslims experience their own identity is presented and discussed in light of the theoretical understanding of identity and culture. The findings seem to support that proculturation is a better approach to understanding how identity and culture can be understood as psychological processes. I recommend that any project dealing with identity and culture should take into consideration the theoretical framework of proculturation. In addition, different findings regarding identity, biological sex and culture are presented and discussed. This societal psychological (community psychology) project shows the importance of investigating theory empirically. In addition to the importance of investigating psychological processes in a wider social and societal context. It is my hope that this research project can inform the present understanding of identity and culture in a way that could create a better foundation for the political and academical work of creating a better society for everyone.eng
dc.language.isonob
dc.subjectsosial identitet
dc.subjectfelleskap
dc.subjectepistemologi
dc.subjecttematisk analyse
dc.subjectmajoritetspsykologi
dc.subjectnarrativ
dc.subjectpsykologi
dc.subjectkulturpsykologi
dc.subjectkultur
dc.subjectkvalitativ metode
dc.subjectmetodediskusjon
dc.subjectintervju
dc.subjectvitenskapsteori
dc.subjectIdentitet
dc.subjectsamfunnspsykologi
dc.subjectakkulturasjon.
dc.subjectprokulturasjon
dc.subjectkritisk psykologi
dc.titleAkkulturasjon og prokulturasjon: hvordan unge norske muslimer opplever egen identitetnob
dc.title.alternativeAcculturation and Proculturation: How young Norwegian Muslims experience their own Identityeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-15T22:00:39Z
dc.creator.authorQuempumil, Andres Alejandro Esperidion
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90691
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88076/1/Akkulturasjon-og-prokulturasjon-hvordan-unge-norske-muslimer-opplever-egen-identitet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata