Hide metadata

dc.contributor.authorLillegård, Laura Bakke
dc.date.accessioned2021-09-09T22:00:18Z
dc.date.available2021-09-09T22:00:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLillegård, Laura Bakke. En litteraturstudie i pedagogikk med vekt på faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon?. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87949
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å identifisere faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og belyse hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier knyttet til organisasjonslæring, psykologisk trygghet og organisasjonskultur. Fokuset er på identifisering av faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur basert på en helhetlig forståelse av teoriene som har blitt brukt i denne oppgaven. Dette blir gjort i håp om å bidra til en bedre forståelse av læringsorientert organisasjonskultur, fordi det finnes relativt lite forskning som omhandler dette. Samtidig kan det hjelpe dagens ledere med tilrettelegging av læring i en organisasjon. Følgende problemstilling ble utarbeidet for å finne svar: En litteraturstudie i pedagogikk med vekt på faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon? Dagens organisasjonsliv er preget av raske endringer, usikkerhet og konkurranse. Derfor har vellykket organisasjonslæring avgjørende betydning for innovasjon, bedre prestasjoner og overlevelse. I forbindelse med det blir teorier om organisasjonslæring presentert. Samtidig blir organisasjonslæring påvirket av organisasjonsmedlemmers atferd og handlinger, derfor blir teori om psykologisk trygghet belyst. All menneskelig samhandling resulterer i utvikling av kultur og det har betydning for både organisasjonslæring og opplevelse av psykologisk trygghet. Oppgaven vil derfor se om en helhetlig forståelse av disse teoriene kan synliggjøre faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur. Siden læring har avgjørende betydning for organisasjonens overlevelse, er det fordelaktig å utvikle en organisasjonskultur som fremmer læring. Identifisering av faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur kan hjelpe ledere å tilrettelegge for læring og skape en slik kultur. Denne oppgaven er en litteraturstudie og tar utgangspunkt i eksisterende kunnskap og litteratur. Det finner svært mye forskning om organisasjonslæring, psykologisk trygghet og organisasjonskultur. En gjennomgang av alt ville vært tidskrevende, derfor har studien en semi-strukturert tilnærming. Datainnsamling ble gjennomført ved systematisk søk for å sikre gjennomsiktighet og etterprøvbarhet. I tillegg har snøballmetoden blitt benyttet. Basert på analyse og diskusjon, har oppgaven konkludert med at det finnes minst 18 faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur. Disse faktorene kan brukes av ledere for å tilrettelegge for læring i en organisasjon. Samtidig blir en integrert modell av læringsorientert organisasjonskultur presentert. Denne modellen baserer seg på teoriene som har blitt brukt i denne oppgaven. For å styrke studiens validitet og troverdighet, ville det være hensiktsmessig å gjennomføre både kvalitative- og kvantitative undersøkelser. Samtidig ville en systematisk litteraturstudie bidra til en bedre forståelse av læringsorientert organisasjonskultur. Likevel kan denne oppgaven være interessant for alle ledere, organisasjonsmedlemmer og organisasjoner som ønsker å tilrettelegge for mer læring og utvikle en læringsorientert organisasjonskultur.nob
dc.language.isonob
dc.subjectOrganisasjonslæring Psykologisk trygghet Organisasjonskultur Læringsorientert organisasjonskultur Ledelse
dc.titleEn litteraturstudie i pedagogikk med vekt på faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-09T22:00:17Z
dc.creator.authorLillegård, Laura Bakke
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90563
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87949/1/MASTERLilleg-rd.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata