Hide metadata

dc.contributor.authorPedersen, Marit Blørstad
dc.date.accessioned2021-09-08T22:02:41Z
dc.date.available2021-09-08T22:02:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPedersen, Marit Blørstad. "Jeg måtte feminisere stemmen for å hjelpe meg å bli hel": En kvalitativ intervjustudie om suksessfaktorer ved stemmemodifisering. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87923
dc.description.abstractProblemstilling og formål: Det er vist at stemmeendringen ved stemmemodifisering ikke alltid er vedvarende hos personer med kjønnsinkongruens, men det finnes lite forskning på hvorfor det er slik. Denne oppgaven ønsker å utforske årsaken til hvorfor noen lykkes i sin stemmemodifisering, for å gi økt kunnskap om hvordan den logopediske praksisen kan bidra til at personer med kjønnsinkongruens opplever at stemmemodifiseringen er vellykket både på kort og lang sikt. Med bakgrunn i dette er oppgavens problemstilling: «Hva opplever personer med kjønnsinkongruens som suksessfaktorer for sin stemmemodifisering?», med tilhørende forskningsspørsmål. Metode: For å besvare problemstillingen en kvalitative, semistrukturerte intervjuer med intervjuguide brukt som metode. Utvalget består av fire informanter og er et strategisk bekvemmelighetsutvalg da rekrutteringen foregikk via logopeder ansatt hos Statped. Det ble gjort opptak av samtlige intervjuer, som senere ble transkribert ved bruk av transkripsjonsprogrammet f4transkript. Forskningsarbeidet tar utgangspunkt i postpositivistisk og fenomenologisk tilnærming, kodingen er inspirert av Grounded Theory og gjort i behandlingsprogrammet NVivo 12. Analysen er en innholdsanalyse. Resultater: Resultatene viser at viktigheten av sosial støtte fra andre varierte for informantene. Videre beskrev flere informanter hvordan negative reaksjoner fra andre kan brukes positivt i arbeid med stemmen. Samtlige informanter fortalte at en kunnskapsrik logoped med gode formidlingsevner var sentralt for deres stemmemodifisering, og at en individuelt tilpasset og hyppig oppfølging som inkluderer tanken om stemmen som ett aspekt ved hele mennesket var viktig. Motivasjon og mental styrke ble nevnt flere ganger på tvers av informantene, og tyder på at dette er nødvendige egenskaper for å oppleve en vellykket stemmemodifisering. Selv om informantene fortalte at de ikke bestandig er fornøyde med egen stemme, uttrykte alle at de har mestret stemmemodifiseringen. To av informantene oppga at de er svært kritiske til egen stemme, mens de andre to fortalte at de opplever stemmen som slik de ønsket og at de har nådd målene sine for stemmemodifiseringen. Spesielt to informanter vektla at stemmemodifisering er en krevende prosess og tidvis en stor utfordring, og ønsket at logopeden utviste forståelse for dette. Flere teknikker og verktøy ble nevnt i intervjuene, deriblant ble øvelser for resonans og pitch vektlagt som spesielt nyttige. En logopedisk øvelse ikke direkte knyttet til stemmemodifisering ble også nevnt som et positivt supplement til de direkte stemmemodifiserende øvelsene. Konklusjon: Studien peker på viktigheten av at logopeden ikke kun har god faglig kompetanse, men også god formidlingsevne slik at logopedtimene oppleves meningsfulle og forståelige. Logopeden bør utvise en aksepterende holdning, og møte informantene med forståelse for prosessen de er i. Det vises også som viktig at logopedarbeidet innebærer stemmen som en del av individet som helhet. Den logopediske oppfølgingen er ikke kun sentral for å få tilgang til og forståelse for øvelser og teknikker, men også et bidrag til en forbedret relasjon til egen stemme. Denne studien fant at sosial støtte ikke er like sentralt for en vellykket stemmemodifisering som andre studier har funnet. Videre viser studien at det å bruke negative tilbakemeldinger konstruktivt kan virke gunstig for stemmemodifiseringen og bidra til senere opplevelse av mestring. I tillegg virker en sterk indre locus of control å være spesielt positivt i møte med negative reaksjoner fra andre, utfordringer, og vanskelige situasjoner i forbindelse med stemmemodifiseringen. Det ser også ut til at samtlige informanter var svært motiverte under sin stemmemodifisering, noe som gjorde at de maktet å opprettholde kontinuerlig trening og hyppig repetisjon av øvelser og teknikker. Likevel viser også studien at stemmemodifisering ikke er en entydig prosess, og kan påvirkes av flere faktorer både i og utenfor individet.nob
dc.description.abstractObjective: It is shown that the change after voice modification is not always consistant or lasting, but there is little or no research that shows why. This master's thesis aims to explore why some succeeds in their voice modification, to increase the knowledge about how the speech and language therapy may contribute to the experience of successful, and lasting, voice modification for people with gender incongruence. Therefore, the research question of this thesis is: "What does people with gender incongruence experience as success factors for their voice modification?". Methods: Qualitative, semi-structured interviews with interview guide. The sample for this study consits of four informants, recruited via SLTs at Statped. All interviews are recorded, and trascribed using the f4transkript program. The study is anchored in postpositivism and phenomenology, the coding process is inspired by Grounded Theory and coded using NVivo 12. The data is analysed using content analysis. Results: The need for social support differs between the informants. Several informants described how negative reactions from others can be used positively for voice training. All informants experienced that a SLT with deep theoretical knowledge and interpersonal skills were important for their voice modifiction, combined with individualised and frequent sessions which includes the voice as one aspect of the individual as a whole. Motivation and mental strenght was mentioned several times as important factors. Even though not all informants are pleased with their own voice at all times, they all experienced their voice modification to be successfull. Two of the informants expressed difficulties and viewed voice modification as greatly challenging, and wished for the SLT to be understading. Multiple exercises and techniques were mentioned as useful, in addition to one exercise mentioned as a positive supplement to the voice modifying exercises. Conclusions: This study shows the importance of a SLT with a deep theoretical foundation, and good interpersonal skills. The SLT should be accepting and show understanding for the processes people with gender incongruence often experience. The voice sessions should include focus on the voice as one aspect of the individual as a whole. The sessions and follow-up with SLT is not only essential for acquiring knowledge and access to exercies, but is also a contribution to a improved relationship with ones own voice. According to this study, social support is not as necessary to a successfull voice modification, as other studies suggest. This study also found that using negative feedback from others constructively is positive for voice modification. A strong inner locus of control seems to be a strenght when facing negative reactions from others, or other challenges linked to voice modification. Motivation is important to maintain training and repetition of exercises. Voice modification is not unambiguous and is affected by several factors both outside of and within the individual.eng
dc.language.isonob
dc.subjectlogopedi
dc.subjectintervjustudie
dc.subjectsuksessfaktorer
dc.subjectkjønnsinkongruens
dc.subjectintervju
dc.subjectstemmemodifisering
dc.subjectstemme
dc.title"Jeg måtte feminisere stemmen for å hjelpe meg å bli hel": En kvalitativ intervjustudie om suksessfaktorer ved stemmemodifiseringnob
dc.title.alternative"I needed to feminize my voice to become whole": A qualitative research on success factors in voice modificationeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-09T22:00:41Z
dc.creator.authorPedersen, Marit Blørstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90546
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87923/1/Masteroppgave_MaritPedersen_V21.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata