Hide metadata

dc.contributor.authorAdolfsen, Viktoria
dc.date.accessioned2021-09-07T22:56:53Z
dc.date.available2021-09-07T22:56:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAdolfsen, Viktoria. Bruk av grafiske tegn i kommunikasjonsopplæring til elever med autismespekterforstyrrelse med svake kommunikasjonsferdigheter. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87874
dc.description.abstractElever med autismespekterforstyrrelse har som oftest kvalitative avvik i kommunikasjon og sosial interaksjon, noe som kan medføre et behov for en alternativ kommunikasjonsopplæring i skolen. Ved en alternativ kommunikasjonsopplæring, brukes kommunikasjonshjelpemidler som er utviklet for å gi støtte eller erstatte tale. Grafiske tegn blir brukt som visuell støtte i kommunikasjon, og elever med autismespekterforstyrrelse er oftest visuelt sterke. Lite forskning viser til hvordan kommunikasjonsopplæringen til elever med autismespekterforstyrrelse gjennomføres i praksis, noe som er bakgrunnen for valg av min problemstilling: «Hvilke erfaringer har lærere med bruk av grafiske tegn i kommunikasjonsopplæringen for elever med autismespekterforstyrrelse med svake kommunikasjonsferdigheter?» Formålet med studien er å undersøke og få innblikk i læreres erfaringer og se i hvilken grad dette støttes av litteratur. Semistrukturert intervju er brukt for å få innsikt i erfaringer, for å belyse hvordan opplæringen oppleves av lærere. Utvalget består av fem informanter som har erfaring med bruk av grafiske tegn i opplæringen av kommunikasjonsferdigheter til elever med autismespekterforstyrrelse. Gjennomføring av intervjuer er digitalt pga. covid-19 og det ble gjort lydopptak som ble transkribert ordrett. Intervjuene er så fargekodet, før det ble gjort en fenomenologisk analyse for å presentere innholdet fra intervjuene gjennom koding, kondensering og sammenfatting. Det er i studie redegjort for de hensyn som er tatt, gjennom validitet, reliabilitet og etiske hensyn. Studiens resultater viser til hvordan lærere som jobber med elever med autismespekterforstyrrelse, bruker grafiske tegn i kommunikasjonsopplæringen. De trekker frem hvordan opplæring de driver, hvilke valg de tar og begrunner disse. Kompetanse, personlige egenskaper og forståelse hos lærere trekkes frem i studiens diskusjon. Bruk av grafiske tegn diskuteres gjennom hensyn som må tas i kommunikasjonsopplæringen hvilke muligheter og begrensninger det gir for eleven. Grafiske tegn er foretrukket blant informantene, da de ser fordelene det har for elever med autismespekterforstyrrelse. Det er noe som støttes av litteratur, men som i liten grad er forsket på bruken av. Informantenes reflekterer godt over egne erfaringer og deres beskrivelser samsvarer i stor grad med teori. Men erfaringene de sitter med belyser et mer helhetlig bilde ved opplæringen enn det litteraturen gjør.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBruk av grafiske tegn i kommunikasjonsopplæring til elever med autismespekterforstyrrelse med svake kommunikasjonsferdigheternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-08T22:01:55Z
dc.creator.authorAdolfsen, Viktoria
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90514
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87874/1/Masteroppgave_Adolfsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata