Hide metadata

dc.contributor.authorAustad, Ingvild Frækaland
dc.date.accessioned2021-09-07T22:55:51Z
dc.date.available2021-09-07T22:55:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAustad, Ingvild Frækaland. Erfaringer fra Naturskolen. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87870
dc.description.abstractTema for denne masteravhandlingen er ungdommers erfaringer fra et skoletilbud. Skoletilbudet er rettet mot elever som ikke trives godt i dagens skolesituasjon, og derfor trenger en endring i skolehverdagen sin. I denne casestudien undersøker jeg skoletilbudet, samt elevenes erfaringer før, under og i etterkant av deltakelse. Skoletilbudet er i regi av et ideelt foretak som jobber med livsmestring. Jeg retter søkelyset mot aspekter ved foretakets visjon, nemlig å gi barn og unge opplevelse av handlingsrom, medbestemmelse, tillit og tilhørighet. Følgende problemstilling blir besvart: Hvilken betydning har et skoletilbud med utgangspunkt i handlingsrom, medbestemmelse, tillit og tilhørighet for ungdoms skolehverdag? Datainnsamlingen er basert på kvalitative forskningsintervju og oppgavens empiri undersøker hvilke erfaringer ungdommene trekker frem, deres opplevelse knyttet til begrepene i problemstillingen, og hvorvidt skoletilbudet fører til endring. Sentrale teorier om mestringsforventning og selvbestemmelse resonnerer godt med de empiriske observasjonene og studiens hovedfunn viser at skoletilbudet har markant betydning for ungdommenes skolehverdag. Særlig påpeker ungdommene viktigheten av å bli gitt tillit gjennom å få velge samt ta del i avgjørelser som nøkkelen til økt ansvarsfølelse. Funnene i oppgaven fremhever derfor viktigheten av de sentrale begrepene som fremmer livsmestring og kan følgelig bidra til å sikre best mulig undervisningspraksis for en sammensatt elevgruppe, særlig i sammenheng med det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring. I et mer overordnet perspektiv retter disse funnene også et kritisk søkelys på tradisjonelle læringsformer og svakheter ved de siste tiårs økende dominans av målstyrte undervisningspraksiser.nob
dc.language.isonob
dc.subjectungdom
dc.subjecterfaringspedagogikk
dc.subjectlivsmestring
dc.subjectautonomistøtte
dc.subjectselvbestemmelse
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectmestringsforventning
dc.titleErfaringer fra Naturskolennob
dc.title.alternativeExperiences from Naturskoleneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-08T22:02:21Z
dc.creator.authorAustad, Ingvild Frækaland
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90510
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87870/1/Erfaringer-fra-Naturskolen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata