Hide metadata

dc.contributor.authorUller, Michelle
dc.date.accessioned2021-09-07T22:48:40Z
dc.date.available2021-09-07T22:48:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationUller, Michelle. Stillingsannonsens kommunikasjon. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87843
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan ulike avsendere og mottagere av stillingsannonser bruker og tolker sjangeren, og i lys av deres tolkninger diskuterer oppgaven hva som kan peke på sjangerens muligheter og begrensninger for klarspråk. Oppgaven ser på stillingsannonsen som en tekst- og samhandlingssjanger, og bygger på intervjuer med 13 informanter, hvorav tre er bedrifter som forteller om sine stillingsannonser, og ti er privatpersoner som leser og tolker de tre annonsene. Analysen belyser blant annet hvilke prosesser bedriftene har i forbindelse med produksjon av stillingsannonser, og hvordan de tolker meningsinnholdet i kvalifikasjoner og egenskaper de bruker i annonsene sine. Gjennom protokollanalyse og dybdeintervjuer viser analysen hva de ti privatpersonene reagerer på i lesingen, og hvordan de tolker meningsinnholdet i de samme ordene som bedriftene har uttalt seg om. Det blir klart at det er noen kvalifikasjoner og egenskaper som enten gir opphav til mange ulike tolkninger, eller at det er middels eller stor distanse mellom bedriftenes og privatpersonenes tolkninger i noen tilfeller. Ved å se informantenes tolkninger gjennom sjangerens kontekster, finner analysen spor på sjangerens muligheter og begrensninger for klarspråk. Oppgaven finner blant annet at det informantene vier mye oppmerksomhet i lesingen, angår slikt som stil, ord og uttrykk, oppsett og ulike tekniske variabler som har innvirkning på leseopplevelsen. Oppgaven finner også det som kan tolkes som en viss negativ holdning eller innstilling til stillingsannonser og språket som brukes i sjangeren. Analysen viser blant annet at bedriftene ofte har spesifikke definisjoner av generelle ord. For mottagerne blir tolkning eller definisjon i flere tilfeller vanskelig fordi de opplever flere av ordene som generelle, for store eller tomme. Det som er utfordrende for informantene, har ofte å gjøre med at de ikke finner noe i konteksten som indikerer hva som er en relevant måte å tolke det de leser på. I disse tilfellene konstruerer de selv en kontekst de mener er sannsynlig og baserer tolkningen sin ut ifra denne. I dette blir det tydelig at det kan oppstå misforståelser eller feiltolkninger. Dette viser at en del av det konvensjonelle språket i stillingsannonser, defineres ulikt av forskjellige personer. Sjangerens muligheter og begrensninger for klarspråk varierer hos ulike mottagere, og er blant annet forbundet med informantenes bruk av kontekst i denne oppgaven.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleStillingsannonsens kommunikasjonnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-08T22:00:55Z
dc.creator.authorUller, Michelle
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90482
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87843/1/Masteroppgave-Uller-RETKOM4195.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata