Hide metadata

dc.contributor.authorAndreassen, Camilla Gullberg
dc.date.accessioned2021-09-07T22:44:24Z
dc.date.available2021-09-07T22:44:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAndreassen, Camilla Gullberg. Åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever. En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med å arbeide med åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever.. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87827
dc.description.abstractFormål og problemstilling I barneskolealder har stammingen ofte etablert seg og utviklet seg til å være av vedvarende karakter. Tanker og følelser knyttet til vansken utvikler seg etter hvert som barnet blir mer bevisst på stammingen sin, og reaksjoner fra jevnaldrende kan medføre følelser som flauhet og skam. Dette kan føre til at flere forsøker å skjule stammingen sin ved å unngå lyder, ord eller situasjoner der de forventer stamming. Å skjule stammingen er forbundet med en rekke negative utfall. Forskning viser imidlertid at åpenhet om stamming har positiv effekt både for personen selv og for lyttere. Logopeder kan hjelpe elever som stammer med å akseptere stammingen sin og å være åpen om den med sine jevnaldrende. Gjennom dette prosjektet håper jeg å kunne frembringe større innsikt i hvilke erfaringer logopeder har i arbeid med åpenhet i stammebehandling til barneskolebarn. På bakgrunn av dette har jeg utarbeidet følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har logopeder med arbeid med åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever? Knyttet til problemstillingen følger tre forskningsspørsmål: 1) Hvorfor arbeider logopedene med åpenhet? 2) Hvilke strategier benyttes i arbeidet med åpenhet? 3) Hvordan opplever logopedene arbeidet med åpenhet om stamming? Metode og materiale Oppgaven følger en kvalitativ fenomenologisk tilnærming for å undersøke problemstillingen. Datainnsamlingen ble gjort gjennom semistrukturerte intervjuer av fem ulike logopeder som arbeider med barneskoleelever som stammer. Underveis i intervjuene ble lydopptak benyttet, og intervjuene ble deretter transkribert. Deretter ble utsagnene som framkom i intervjuene analysert og delt inn i kategorier. Resultater og konklusjoner Funnene fra undersøkelsen indikerer at arbeid med det psykososiale aspektet utgjør en stor del av stammebehandling til barneskoleelever, hvorav åpenhet om stammingen fremstår som en vesentlig komponent som vektlegges hos samtlige av logopedene. Bakgrunnen for å inkludere åpenhet i stammebehandlingen er forankret i logopedenes oppfatninger om at åpenhet kan bidra til å redusere byrden av å bære på konsekvensene av stammingen alene. Videre opplever logopedene at åpenhet bidrar til at eleven ikke behøver å bekymre seg for å måtte skjule stammingen for sine jevnaldrende da åpenhet ofte fører til positiv og aksepterende respons. Fokusområder i arbeidet med åpenhet omhandler å skape en god relasjon med eleven, avdekke elevens opplevelse av stammingen, samarbeid med elevens lærer og inkludering av foreldre. Av strategier fremkommer det at logopedene benytter visuelle hjelpemidler i arbeid med å identifisere og konkretisere stammingen sammen med eleven, derav isfjellet, snakkefabrikken eller tegning. OASES og WASSP benyttes også jevnlig i samtale med eleven om stammingen. I arbeid med åpenhet til elevens jevnaldrende fremstår undervisning om stamming til elevens klasse som en strategi, hvor informasjon om stammingen kan formidles gjennom en klasserompresentasjon av eleven selv, logopeden eller læreren. Utover arbeid med åpenhet, fremstår også aksept som en vesentlig komponent i logopedenes beskrivelser av stammebehandlingen. Videre opplever logopedene det som nyttig å gi eleven noen mentale verktøy de selv kan benytte seg av for å håndtere situasjoner de er redde for å stamme i. Det fremkommer at utarbeiding av gode kommunikasjonsregler i klasserommet er vesentlig for å skape et åpent og aksepterende klassemiljø slik at eleven skal være komfortabel med å være åpen om stammingen. Logopedenes opplevelser av arbeidet beskrives av samtlige som positive da de opplever at åpenhet er til stor hjelp for barnet som stammer og at det bidrar til å redusere reaksjoner fra barnets jevnaldrende. Enkelte av logopedene opplever imidlertid ofte at elever som stammer ikke føler seg klare for å være åpne om stammingen sin og at de ikke ønsker å holde en presentasjon om stamming. I slike tilfeller blir informasjon formidlet gjennom logopeden eller læreren dersom eleven ønsker det. Logopedene opplever at de eldste barneskoleelevene er mer innesluttet om stammingen sin. Det fremkommer en bekymring knyttet til at skjult stamming muligens kan bli en konsekvens av å mislykkes i å få eleven til å åpne seg om stammingen fra ung alder av. Dette indikerer at logopedene ser det som viktig å arbeide med åpenhet i tidlig alder slik at dette kan forebygge at eleven går inn i ungdoms- og voksenlivet med å skjule stammingen sin. Oppsummert har undersøkelsen avdekket at en kombinasjon av en god relasjon med eleven, samarbeid med lærer og foreldre, samt å skape et aksepterende klassemiljø hvor alle elever kan være seg selv er sentrale elementer i arbeidet med åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleÅpenhet i stammebehandling til barneskoleelever. En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med å arbeide med åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-08T22:02:43Z
dc.creator.authorAndreassen, Camilla Gullberg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90468
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87827/1/__Camillaandreassen__masteroppgave__.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata