Hide metadata

dc.contributor.authorBrenna, Kine Solfrid
dc.date.accessioned2021-09-07T22:28:58Z
dc.date.available2021-09-07T22:28:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBrenna, Kine Solfrid. En studie av rekonstruksjon av lokalhistorie i Minecraft gjennom samtale med lokalhistorikere. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87770
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på hva slags rolle lokalhistorikerne hadde i samarbeidet med en skole gjennom lokalhistorikernes kunnskapsdelingsprosess med elevene ved denne skolen. Jeg så også på hvordan skolen kan anvende dataspill med Minecraft i fokus som en del av undervisningsmetoden knyttet til lokalhistorie. Young et al. (2012) peker for eksempel på at man kan lære av å bruke videospill i en undervisningssammenheng. Mitt masterprosjekt er tilknyttet prosjektet Social Studies – Minecraft in Learning Environments (SMILE). Sammen med to forskere i dette prosjektet, intervjuet jeg to lokalhistorikere som hadde deltatt i SMILE prosjektet på en skole på Østlandet. For å gi en bedre forståelse av lokalhistorikernes rolle i samarbeidet med skolen, og hvordan dataspill med vekt på Minecraft blir brukt som en del av undervisningsmetoden knyttet til samfunnsfag, stiller jeg følgende forskningsspørsmål: • Hvilken rolle hadde lokalhistorikerne i samarbeidet med skolen? o hva slags informasjon ble delt i forelesningen og noen dager senere og hvordan? • Hvordan blir Minecraft anvendt som en del av undervisningen knyttet til lokalhistorie? Jeg valgte å se på dette i lys av det sosiokulturelle perspektivet på læring og to ulike metaforer (former) for læring (Howe, 1996; Resnick, 1987; Sfard, 1998; Säljö, 2001; Säljö, 2006; Verenikina, 2010; Vygotsky, 1978; Wertsch, 1998). Min studie er basert på kvalitative metoder, hvor jeg gjennomførte et fokusgruppeintervju med to lokalhistorikere som jeg gjorde et lydbåndopptak av og jeg fikk også et lydopptak av en samtale mellom en elev og den ene lokalhistorikeren som foregikk på skolen. Etter datainnsamlingen og transkriberingen av lydbåndopptakene, analyserte jeg dataene ved hjelp av tematisk analyse. Med basis i de empiriske funnene, kom jeg frem til følgende hovedtemaer i den tematiske analysen: 1. Samarbeid med skolen og hvordan lokalhistorie var/ikke var en del av undervisningen tidligere. 2. Kunnskapsdeling overfor elevene. 3. Interesse og kunnskapskonstruksjon hos elever Dataene ga indikasjoner på at lokalhistorikernes rolle i samarbeidet var å dele sin lokalhistoriske kunnskap med elevene. Dataene viser også at lokalhistorikerne har hatt samarbeid med både denne grunnskolen og andre skoler tidligere. Under kunnskapsdelingen med elevene, viser dataene at lokalhistorikerne først foreleste for elevene ved hjelp av PowerPoint, og at lokalhistorikerne gikk rundt til elevgruppene noen dager senere og fortalte om lokalhistorien til elevenes hjemsted i forkant av en fagdag der Minecraft ble benyttet i prosjektarbeid. Når det gjelder interesse og kunnskapskonstruksjonen hos elevene, tyder dataene på at de fleste elevene virket interesserte i prosjektet og de virket å ha forstått det de skulle gjøre gjennom at de stilte spørsmål til lokalhistorikerne omkring fagkunnskap og ønsket å rekonstruere de lokalhistoriske bygningene i Minecraft så riktig som mulig.nob
dc.language.isonob
dc.subjectKunnskapskonstruksjon Tilegnelsesmetafor Deltakelsesmetafor Mediering Mestring Redskaper Artefakter Appropriere Sosiokulturell læring Hverdagslige vs. Vitenskapelige begreper Generiske ferdigheter
dc.titleEn studie av rekonstruksjon av lokalhistorie i Minecraft gjennom samtale med lokalhistorikerenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:28:58Z
dc.creator.authorBrenna, Kine Solfrid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90426
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87770/1/Masteroppgaven-ferdig-versjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata