Hide metadata

dc.contributor.authorReinås, Karl Henrik Storhaug
dc.date.accessioned2021-09-07T22:28:10Z
dc.date.available2021-09-07T22:28:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationReinås, Karl Henrik Storhaug. Arbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager?. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87767
dc.description.abstractBehovet for og ønsket om systemrettet rådgivning ser ut til å øke, men innenfor PP-tjenesten jobber PP-rådgivere likevel mest individuelt. Vi ville undersøke hvorvidt PP-rådgivere ønsket mer systemrettet arbeid i samarbeid med skoler og barnehager. Vi satte fokus på noen av de spesifikke deltemaene som inngår i PP-rådgiveres opplevelse av å jobbe systemrettet med ansatte i barnehager og skoler. I undersøkelsen var disse deltemaene arbeidsalliansen, PP-rådgivernes opplevde kompetanse og støtte, samt opplevelser av samarbeidet med ansatte i skoler og barnehager. Ved å benyttet et forklarende sekvensielt blandet metodedesign der kvalitative intervjuer brukes til å utdype resultatene fra en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse, har vi tatt utgangspunkt i problemstilling: Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager? I spørreundersøkelsen deltok 157 PP-rådgivere (21 menn og 136 kvinner) med erfaringen fra 0.5 til 35 år. I den semistrukturerte intervjuundersøkelsen deltok fem kvinnelige PP-rådgivere som hadde erfaring med å jobbe systemrettet fra 8 til 12 år. Resultatene viste at PP-rådgiverne ønsket å jobbe mer systemrettet, men de også uttrykte et ønske om å beholde et visst fokus på individrettet arbeid. Selv om det var ulike måter å forstå systemarbeid på, hadde informantene i intervjuene en felles forståelse av at systemarbeid handlet om et gruppenivå heller enn arbeid med enkeltbarn. I sin forståelse av arbeidsalliansen la PP-rådgiverne vekt på å skape felles mål for å oppnå et godt samarbeid, og tillit ble ansett som viktig i samarbeidet med skoler og barnehage. Til slutt fant vi en sammenheng mellom vektlegging av arbeidsallianse og opplevd kompetanse og opplevd støtte i spørreundersøkelsen. Både opplevd kompetanse og opplevd støtte predikerte hver for seg en sterkere vektlegging av arbeidsalliansen. Intervjuene støttet også oppunder en slik forståelse. Funnene om at økt kompetanse på og støtte for å drive systemrettet arbeid bidro til en økt vektlegging av arbeidsalliansen, noe som kunne tyde på hvor viktig arbeidsalliansen ser ut til å være hvis man skal lykkes med systemarbeid. Resultatene fra dette prosjektet kan danne bakgrunn for videre forskning på følgende områder: 1) relasjonskompetanse i systemrettet arbeid med fokus på arbeidsalliansen mellom PP-tjenesten og skoler og barnehager; 2) hvordan opplevd kompetanse og opplevd støtte fra ledelse og kolleger i PP-tjenesten henger sammen med økt vektlegging av arbeidsalliansen og 3) holdninger til og forståelsen av systemrettet arbeid hos ansatte i barnehager og skoler for å kunne få et mer helhetlig bilde.nob
dc.description.abstractThe need and desire for system-oriented counseling seems to be increasing, but within the educational-psychology service, educational-psychology counselors still work most individually. We wanted to investigate whether educational-psychology counselors wanted more system-oriented work in collaboration with schools and kindergartens. We focused on some of the specific sub-themes that are part of educational-psychology counselors' experience of working system-oriented with employees in kindergartens and schools. In the survey, these sub-themes were the working alliance, the educational-psychology counselors' perceived competence and support, as well as experiences of the collaboration with employees in schools and kindergartens. Using an explanatory sequentially mixed method design where qualitative interviews are used to elaborate on the results of a quantitative questionnaire survey, we have taken as our starting point the problem: How do educational-psychology counselors perceive working system-oriented in collaboration with schools and kindergartens? The survey involved 157 educational-psychology counselors (21 men and 136 women) with experience from 0.5 to 35 years. The semi-structured interview survey was attended by five female educational-psychology counselors who had experience of working system-oriented from 8 to 12 years. The results showed that the educational-psychology counselors wanted to work more system-oriented, but they also expressed a desire to maintain a certain focus on individual-oriented work. Although there were different ways of understanding systemic work, the informants in the interviews had a common understanding that systemic work was about a group level rather than work with individual children. In their understanding of the working alliance, the educational-psychology counselors emphasized the need to create common goals for achieving good cooperation, and trust was considered important in the cooperation with schools and kindergartens. Finally, we found a connection between the emphasis on the working alliance and perceived competence and perceived support in the survey. Both perceived competence and perceived support each predicted a stronger emphasis on the working alliance. The interviews also supported such an understanding. The findings that increased competence and support for conducting system-oriented work contributed to an increased emphasis on the working alliance, which could indicate how important the working alliance seems to be if one is to succeed in systemic work. The results from this project can form the basis for further research in the following areas: 1) relational competence in system-oriented work with a focus on the working alliance between the educational-psychology service and schools and kindergartens; 2) how perceived competence and perceived support from leaders and colleagues in the educational-psychology service are related to increased emphasis on the working alliance and 3) attitudes to and understanding of system-oriented work among employees in kindergartens and schools in order to get a more holistic picture.eng
dc.language.isonob
dc.subjectsystemarbeid
dc.subjectPP-tjenesten
dc.subjectPP-rådgiver
dc.subjectrådgivning
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste
dc.subjectkompetanse
dc.subjectskoler
dc.subjectsystemrettet arbeid
dc.subjectstøtte
dc.subjectbarnehager
dc.subjectarbeidsallianse
dc.subjectsamarbeid
dc.titleArbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager?nob
dc.title.alternativeThe working alliance in a systemic perspective - How do Educational-psychology counselors perceive working system-oriented in collaboration with schools and kindergartens?eng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:28:10Z
dc.creator.authorReinås, Karl Henrik Storhaug
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90423
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87767/1/Arbeidsalliansen-i-systemperspektiv.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata