Hide metadata

dc.contributor.authorHolst, Silje Sætre
dc.date.accessioned2021-09-07T22:22:13Z
dc.date.available2021-09-07T22:22:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHolst, Silje Sætre. Avdekking av språkvansker hos flerspråklige barn. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87745
dc.description.abstractTittel: Avdekking av språkvansker hos flerspråklige barn. Bakgrunn og formål: Andelen av flerspråklige i Norge øker stadig. Flerspråklige barn er overrepresentert blant dem som får spesialpedagogisk hjelp, men underrepresentert blant barn med spesifikke diagnoser. Forskning viser blant annet at det er vanskelig å oppdage når et flerspråklig barn har språkvansker, det er få kartleggingsverktøy som er spesielt utviklet for å avdekke språkvansker hos denne gruppen barn og vi vet lite om hvordan man i praksis håndterer utfordringene. Med dette som bakgrunn, formulerte jeg problemstillingen: «Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn?» Metode: For å undersøke problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ metode. Gjennom semistrukturerte intervjuer har ti informanter delt av sine erfaringer fra arbeidet med flerspråklige barn med språkvansker. Datamaterialet fra intervjuene er analysert gjennom en tematisert analytisk tilnærming. Fire forskningsspørsmål utgjorde grunnlaget for resultatfremstillingen og drøftingen. Hovedresultater: Funnene fra studien viser at det for informantene er utfordrende å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn med de verktøyene, den kompetansen og den forskningen de har tilgjengelig. Informantene uttrykker en stor usikkerhet som hektes på manglende kartleggingsverktøy. Det fremkommer at under halvparten av informantene bruker tolk under kartleggingene og at de har manglende rutiner for bruk av tolk.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAvdekking av språkvansker hos flerspråklige barnnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-08T22:03:03Z
dc.creator.authorHolst, Silje Sætre
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90403
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87745/1/Avdekking-av-spr-kvansker-hos-flerspr-klige-barn.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata