Hide metadata

dc.contributor.authorAubert, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-07T22:16:44Z
dc.date.available2021-09-07T22:16:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAubert, Ingrid. Problematferd i klasserommet Narrativ litteraturgjennomgang av komponenter i læringsmiljøet som kan forebygge og redusere problematferd i grunnskolen. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87725
dc.description.abstractBakgrunn: I denne oppgaven redegjøres det for «problematferd», «læringsmiljø» og «klasseledelse». Problematferd handler om observerbar atferd som kan være en forstyrrelse for både egen og andres læring. Læringsmiljøet er det som skjer innenfor klasserommet og er grunnlaget for elevens sosiale og faglige læring. Klasseledelse er lærerens kompetanse til å strukturere klasserommet på en måte som legge til rette for tid til undervisning. Problematferd kan utvikle seg til mer alvorlige atferdsproblemer som videre kan føre til frafall i skolen og kriminalitet. Problematferd kan utvikle seg til store ulemper for samfunnet og det er derfor viktig å forebygge og redusere problematferd der det er mulig. Metode: Problemstillingen lyder som følger; «Hvilke komponenter i læringsmiljøet i grunnskolen kan fungere forebyggende og redusere problematferd?». For å besvare denne på en god måte brukes narrativ litteraturgjennomgang. Narrativ litteraturstudie er en tradisjonell tilnærming til litteraturgjennomganger der forskeren redegjør for hva som allerede er kjent om et spesifikt område. For å finne relevante studier er det brukt en systematisk tilnærming, men resultater og funn drøftes ved bruk av narrativ metode. I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke komponenter som ser ut til å ha betydning for forebygging og redusering av problematferd i klasserommet. Resultater: Resultatene av litteratursøket gav meg fire studier som møtte alle inklusjonskriteriene. Jeg velger derfor å presentere funnene ved å organisere komponentene etter temaer og beskrive likheter i de inkluderte studiene. Etter å ha lest og analysert studiene nøye identifiserte jeg fire komponenter og temaer. Disse komponentene er; «klasseledelse», «bruken av proaktive strategier», «god lærer og elev relasjon» og «veiledning av sosial kompetanse». Alle disse fire komponentene er en del av elevenes læringsmiljø. Konklusjon: Svaret på problemstillingen; «Hvilke komponenter i læringsmiljøet i grunnskolen kan fungere forebyggende og redusere problematferd?» lyder som følger; En klasseleder som har fokus på proaktive strategier, herunder en god lærer og elev relasjon, og som da kommer i en posisjon med mulighet til å gi veiledning av sosial kompetanse til elevene, kan fungere både forebyggende hos elever som viser tendenser til problematferd, og reduserende hos elever som allerede viser problematferd. Implikasjoner for praksis er som følge; lærerens rolle som klasseleder burde bestå av proaktive strategier, som god lærer og elev relasjon hvor klasseleder vektlegger sosial kompetanse i undervisningen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleProblematferd i klasserommet Narrativ litteraturgjennomgang av komponenter i læringsmiljøet som kan forebygge og redusere problematferd i grunnskolennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:16:44Z
dc.creator.authorAubert, Ingrid
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90375
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87725/1/Masteroppgave--Ingrid-Aubert--v-r-2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata