Hide metadata

dc.contributor.authorAaby, Thea Svartrud
dc.date.accessioned2021-09-07T22:15:50Z
dc.date.available2021-09-07T22:15:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAaby, Thea Svartrud. Sosial kompetanse i skolen; Utvikling av empati og selvkontroll. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87722
dc.description.abstractBakgrunn: Oppgaven er basert på miljøets betydning for barns utvikling av empati og selvkontroll, som er to av fem ferdigheter knyttet til begrepet sosial kompetanse (Gresham & Elliot, 1990). Selvkontroll handler i stor grad om å klare regulere emosjoner, tanker og atferd. Dette kan igjen gi en kapasitet til å sette seg inn i andres perspektiver og utrykk, og på den måten kan selvkontroll sees i relasjon med empati (Eisenberg, 2000; Keenan et al., 2016; Tangney et al., 2004). Disse ferdighetene kan fremme evnen til å håndtere utfordringer og stressbelastende situasjoner (Drake et al., 2014; Haugan, 2017; Luebbe et al., 2011). Gjennom læreres arbeid med empati og selvkontroll, kan skolen fungere som en forebyggingsarena. Sosial kompetanse og psykisk helse har en plass i overordnet del i læreplanen (Udir, 2020a). Dette arbeidet skal innlemmes i fagene og ser ut til å ha en mer implisitt plass i skolen sammenlignet med faglig kompetanseutvikling. Formålet i oppgaven er å utforske læreres opplevelser rundt arbeid med elevenes utvikling av empati og selvkontroll i skolen. Videre prøver oppgaven å få et innblikk lærerens opplevelser rundt sin forebyggende rolle. Deltagere: Deltakerne i studien er fire grunnskolelærere som jobber ved 1-4 trinn. Lærerne jobber ved tre ulike skoler i Norge, og har seks til tjuefem års erfaring fra læreryrket. Alle lærerne har relevant utdanningsbakgrunn. Metode: I oppgaven ble det gjennomført kvalitative, semistrukturerte intervjuer. Dataen ble transkribert, kodet og tematisert med bruk av tematisk analyse (Braun og Clarke, 2006). Resultater: I analysen ble det generert tre temaer ut fra den innsamlede dataen fra intervjuene; 1. Trygghet, 2. Hjelp til forståelse og håndtering av følelser og 3. Opplevelse av lærerrollen. Lærerne beskriver at de jobber med elevenes trygghet, samt forståelse og håndtering av følelser. Lærene opplever disse aspektene som viktig for elevenes utvikling av empati og selvkontroll, samt forebyggende i forbindelse med til elevenes psykiske helse. Flere av lærerne beskriver noen utfordringer knyttet til ansvarsfølelse i lærerrollen og tidsrommet i skolen. Konklusjoner: Resultatene tyder på at lærerne i studien ser verdien i å jobbe med elevenes utvikling av empati og selvkontroll. De ser sin rolle som viktig og verdifull for elevenes trygghet og følelseshåndtering, men opplever likevel noen utfordringer. Resultatene indikerer at noen av lærerne opplever det som positivt at ledelsen på skolen har et fokus på elevenes sosiale kompetanse og psykiske helse.nob
dc.language.isonob
dc.subjectSosial kompetanse
dc.subjectSkole
dc.subjectLærer.
dc.subjectSelvkontroll
dc.subjectEmpati
dc.subjectPsykisk helse
dc.titleSosial kompetanse i skolen; Utvikling av empati og selvkontrollnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:15:50Z
dc.creator.authorAaby, Thea Svartrud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90372
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87722/1/Masteroppgave-Thea-Aaby-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata