Hide metadata

dc.contributor.authorGjermundshaug, Tina Maria
dc.date.accessioned2021-09-07T22:02:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGjermundshaug, Tina Maria. Innovasjon og nyheter mot unge i VG. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87708
dc.description.abstractDigitaliseringen har snudd opp ned for tradisjonelle mediehus (Hedemann 2010, 13). Teknologien endrer innhold, produksjonsmetoder, fortellergrep og hvordan publikum ser og bruker media (Vaagan og Barland 2015, 363). Aldri før har folk blitt tilbudt så mye innhold på så kort tid som i vår tid. Det gjør at det stilles store krav til innholdet og hvordan det presenteres for å få folk til å stoppe opp og se. I tråd med dette er det blitt en etablert utfordring blant mediehus hvordan de skal tiltrekke seg nye lesere. Det er ingen tvil om hvilken målgruppe som er den mest krevende å nå frem til med nyheter. Lesemønsteret til unge mennesker er betydelig lavere enn blant resten av den totale lesepopulasjonen (Raeymaeckers 2004, 222). Men hvordan kan medieorganisasjoner tiltrekke seg nye lesere? I denne masteroppgaven vil jeg se nærmere på hva VG gjør for å nå den yngre målgruppen. Caset baserer seg på at den nyeste avdelingen i bedriften, Avdeling Z, som jobber dedikert mot målet om å nå de unge leserne. Derfor ønsker jeg å besvare problemstillingen «Hvordan jobber Avdeling Z med innovasjon mot unge?» og trekke dette opp mot relevant teori om innovasjonsprosesser, brukerinnovasjon, åpen innovasjon, nyheter for unge og sosiale medier. Studien baserer seg på ni dybdeintervjuer med faste ansatte i Avdeling Z. Det har blitt benyttet tematisk analyse for å sortere dataene. Funnene viser hvor betydningsfullt brukerinnovasjon er i møte med den yngre målgruppen. Ulike metoder for å innhente kunnskap gir en bredere og mer dynamisk forståelse av brukerne. Studien viser også flere faktorer som indikerer at innovasjon kan oppstå når en liten gruppe mennesker jobber adskilt fra resten av hovedorganisasjonen og kun kan fokusere mot et spesifikt mål. Hyppige diskusjoner, dedikerte analyser og samhandling med målgruppen står sentralt i arbeidet. Informasjonsmengden og unges skiftende interesser skaper et kontinuerlig behov for fornyelse med korte livssykluser på det meste av innholdet. Innovasjonsprosessene viser seg å være veldig korte og ser ut til å påvirke journalistene i liten grad. En betydelig faktor ser ut til å være at implementeringen av nye innovasjoner skjer i overlapping med det eksisterende.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleInnovasjon og nyheter mot unge i VGnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:02:59Z
dc.creator.authorGjermundshaug, Tina Maria
dc.date.embargoenddate3021-05-13
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90364
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87708/1/Masteroppgave-Tina-Gjermundshaug.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata