Hide metadata

dc.contributor.authorRøsholt, Tone Sofie
dc.date.accessioned2021-09-07T22:00:41Z
dc.date.available2021-09-07T22:00:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationRøsholt, Tone Sofie. PP-rådgiveres oppfatning av multikulturell rådgivning: En kvalitativ intervjustudie av hvordan PP-rådgivere oppfatter gjennomføring av multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldre. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87700
dc.description.abstractPå bakgrunn av forskning som indikerer at mange mennesker med minoritetsbakgrunn ikke får den hjelpen de trenger og at PP-rådgivere etterspør mer kompetanse i flerkulturell forståelse, har denne masteroppgaven undersøkt hvordan PP-rådgivere opplever å gjennomføre multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldre. To forskningsspørsmål ble formulert for å belyse problemstillingen: a) hvilken rolle tillegger PP-rådgiverne kultur i multikulturelle rådgivningssituasjoner; og b) hvordan opplever PP-rådgiverne samarbeid med minoritetsspråklige foreldre? Oppgaven bygger på multikulturell rådgivningsteori med humanistisk tradisjon som grunnlag. Med utgangspunkt i fenomenologisk tradisjon ble kvalitative forskningsintervju av fire PP-rådgivere fra kommuner med et høyt antall minoritetsspråklige familier i Sørøst-Norge gjennomført. Tematisk analyse av dataene ble utført, som resulterte i tre hovedtemaer: bevissthet om multikulturell rådgivning, relasjonen mellom rådgiver og minoritetsspråklige foreldre og rådgivningssituasjonen med minoritetsspråklige foreldre. Resultatene knyttet til forskningsspørsmål A indikerer at rådgiverne i stor grad har en universalistisk tilnærming til multikulturelle rådgivningssituasjoner, med et balansert fokus på universelle, individuelle og kulturelle aspekter. Samtidig ser det ut til å være variasjoner på et kontinuum av tilnærminger, med elementer som tenderer mot et absolutistisk perspektiv. Det innebærer at kultur blir mindre vektlagt og at man kan fremstå som fargeblind. Det kan føre til at viktige aspekter ved det å være minoritet går tapt, og at man ikke klarer å gjenkjenne og anerkjenne kulturelle verdier og tradisjoner som kan fungere som beskyttelsesfaktorer for minoritetsspråklige familier. Hvilken rolle som tillegges kultur og hvilken tilnærming man har til multikulturelle rådgivningssituasjoner kan ha noe å si for samarbeid og relasjon. Knyttet til forskningsspørsmål B antyder resultatene at rådgiverne i stor grad verdsetter foreldresamarbeid. De ser ut til å legge vesentlig vekt på det å etablere en god relasjon med minoritetsspråklige foreldre med grunnlag i humanistisk tradisjon. Det ser også ut til å eksistere utfordringer, hovedsakelig når det gjelder å få informasjon fra minoritetsspråklige foreldre. Bedre tilpasning ble foreslått som en mulighet for å lette utfordringer ved samarbeid. Studien har noen begrensninger. Kun opplevelsen til rådgivere, ikke minoritetsspråklige foreldre, ble undersøkt. Opplevelse sier heller ikke noe om faktisk praksis. Likevel legger studien et grunnlag for videre forskning på flere områder, som f.eks. minoritetsspråklige familiers opplevelse av rådgivning i PPT, hvordan rådgiveres egen bakgrunn kan påvirke rådgivningen, og profesjonsutvikling i multikulturell rådgivning. Studien bidrar til en utvidet forståelse for hvordan multikulturell rådgivning oppleves av PP-rådgivere og kan bidra til økt bevissthet rundt temaet og egen praksis slik at rådgivere blir bedre beredt i møte med minoritetsspråklige familier i framtiden.nob
dc.language.isonob
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste
dc.subjectkvalitativ metode
dc.subjecttematisk analyse
dc.subjectmultikulturell rådgivning
dc.subjectminoritetsspråklige foreldre
dc.titlePP-rådgiveres oppfatning av multikulturell rådgivning: En kvalitativ intervjustudie av hvordan PP-rådgivere oppfatter gjennomføring av multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldrenob
dc.title.alternativeEducational Psychological Counselors' Perception of Multicultural Counselingeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:00:41Z
dc.creator.authorRøsholt, Tone Sofie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90354
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87700/1/Masteroppgave-Tone-Sofie-R-sholt.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata