Hide metadata

dc.contributor.authorEngstad, Christine
dc.date.accessioned2021-09-07T22:00:02Z
dc.date.available2021-09-07T22:00:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationEngstad, Christine. Uformell læring mellom endringsledere - En kvalitativ casestudie om et praksisfellesskap av konsulenter med nøkkelkompetanse på digitale omstillingsprosesser. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87698
dc.description.abstractDenne studien har som hensikt å undersøke hvordan uformell læring foregår i et praksisfellesskap bestående av endringsledere i et konsulentselskap. Endringsarbeid går ut på å planlegge og innføre ny teknologi som skal forenkle og forbedrer arbeidsprosesser, noe som krever faglig oppdaterte endringsledere med nøkkelkompetanse innenfor organisasjonsutvikling og digital transformasjon. På bakgrunn av en interesse i å studere analyseenhetens arbeidsmetoder og tilnærminger til arbeidet undersøkes tre relevante forskningsspørsmål: Hva kjennetegner praksisfellesskapet til endringslederne? Hvordan tilnærmer endringslederne seg utfordringer de møter i arbeidet? Hvilken betydning har organisasjonskulturen for endringsledernes praksisfellesskap og uformelle læring? For å besvare oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål ble det valgt å gjennomføre en kvalitativ casestudie med uformelle observasjoner som forundersøkelse, og fokusgruppeintervju for å studere interaksjon og meningsutveksling i hovedundersøkelsen. Datamaterialet er basert på gruppeintervjuer som har til hensikt å fange opp og forstå trekk ved samarbeidsarbeidskulturen mellom endringsledere i det aktuelle konsulentselskapet. Begrepsmessig er analysen av dette materialet basert på en sosiokulturell innfallsvinkel. Dette teorivalget ble gjort på bakgrunn av et ønske om spesifikt å studere uformell læring og praksisfellesskap, noe de valgte analytiske begrepene fra faglitteraturen egner seg godt til. Resultater fra studien viser at deltakerne drar nytte av praksisfellesskapet gjennom seks tematiske funn: Her-og-nå-oppmerksomhet i arbeidsoppgaver og felles utfordringer. En eksperimentell tilnærming til arbeidsmetoden, der arbeidet omhandler å arbeide som brobygger. Videre funn viser organisasjonens innflytelse på uformell læring gjennom: Samhandlingsarenaer som beskriver de ulike sosiale plattformer som benyttes for å opparbeide ny innsikt og søke råd fra andre deltakere. Erfaringsfellesskap som gir muligheter for uformell læring mellom ulike praksisfellesskap. Til sist, kontinuerlig utforskende som gjenspeiler organisasjonens holdning til kunnskapsdeling. Overordnet peker studien på at uformell læring i arbeidslivet er essensielt for videre kunnskapsutvikling i en raskt endrende digital praksis, og at organisasjonen spiller en vesentlig rolle i å tilrettelegge for at de ansatte blir oppmuntret til, og får muligheten til kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling.nob
dc.description.abstractThis study aims to examine how informal learning takes place in a community of practice (COP) existing of change managers in a consultancy company. The work involves planning and implementing new technology that will simplify and improve work processes. This requires change managers which are professionally updated with expertise in organizational development and digital transformation. On this basis, three relevant research questions have been examined: What characterizes the COP of change managers? How do change managers approach the challenges they face in their work? How does the organisation influence informal learning in the COP? In order to answer the thesis and research questions it was decided to complete a qualitative case study with informal observations as an initial survey, as well as a group focus interview to study interaction and exchange of opinions in a semi-structured interview guide. The data is based on a group interview which aimed to capture and understand features of the collaborative work culture between change managers in the relevant consultant company. As a notion, the analysis of this material is based on a sociocultural approach. The choice of theory was based on a desire to specifically study informal learning and COP, which the chosen analytical notions, based on the professional literature, were well suited for. The study show that participants benefit from the COP which was found in six different thematic findings: Here-and-now-attention in the work tasks and shared challenges. An experimental approach in relation to the work method, where the work involves to bridge ties between different groups in a working environment. The last findings facilitated by the organisation: Arenas of interaction which describe social platforms used to gain new insight and seeking advice from other participants. Experience community that offers various opportunities for informal learning between different COP´s. Lastly, continuously exploratory which reflects the organisation attitude to share knowledge. Overall, the study points out that informal learning in the workplace is essential to further develop knowledge in a rapidly changing practice, and that the organisation plays a significant role in facilitating employees to be encouraged and given the opportunity to share and develop knowledge.eng
dc.language.isonob
dc.subjectKunnskapsutvikling Praksisfellesskap Situert læring Sosiokulturell læringsteori Sosial læring Uformell læring
dc.titleUformell læring mellom endringsledere - En kvalitativ casestudie om et praksisfellesskap av konsulenter med nøkkelkompetanse på digitale omstillingsprosessernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-07T22:00:02Z
dc.creator.authorEngstad, Christine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90351
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87698/1/Masteroppgave_Christine_Engstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata