Hide metadata

dc.contributor.authorPedersen, Jonas Naim
dc.date.accessioned2021-09-01T22:01:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPedersen, Jonas Naim. Innovasjon i statlig eide monopoler og konkurranseutsatte selskaper. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87568
dc.description.abstractVi ser at til tross for at fokuset på innovasjon hos offentlig eide selskaper har økt de siste årene, er offentlig sektor stemplet som konservative, byråkratiske, treige og uvillige til å endre seg. Selv om flere argumenterer for at dette synet er ufortjent, ønsker vi å bidra til diskusjonen og se nærmere på hvordan offentlig eide selskaper i monopolistisk situasjon jobber med innovasjon. I dag har mange selskaper valgt å benytte seg av en innovasjonsprosess for å strukturere arbeidet med innovasjon. Det er et godt etablert teoretisk rammeverk rundt innovasjonsprosesser, likevel er denne teorien ofte med utgangspunkt i konkurranseutsatte selskaper. Videre ser vi en tydelig mangel på teori rundt vår problemstilling: Hvordan jobber offentlig eide selskaper i monopolistisk situasjon med innovasjon? For finne svar på dette, har vi utformet to forskningsspørsmål. Disse er: 1. Hva motiverer offentlig eide selskaper i monopolistiske industrier, sammenlignet med konkurranseutsatt sektor, til å innovere? 2. Hvordan er innovasjonsprosessen til offentlig eide selskaper i monopolistiske industrier systematisert, sammenlignet med konkurranseutsatt sektor? I et forsøk på finne svar på disse spørsmålene, har det blitt gjort et teoretisk og empirisk studie, med hjelp fra to ulike case. Innhenting av empirisk data ble gjennomført hos to veletablerte aktører i det norske næringslivet, ett statlig eid monopol - Norsk Tipping, og ett børsnotert selskap - Telenor. Den empiriske dataen innhentet vi ved hjelp av observasjoner, dybdeintervjuer og dokumentanalyse. Dette satt grunnlaget for analyse og diskusjon i oppgaven. Funnene som ble gjort ble også diskutert og sammenlignet opp mot selskapene, og det teoretiske rammeverket. De empiriske funnene som fremkommer av studien foreslår at Norsk Tipping og Telenor tilsynelatende har tre hovedårsaker til hvorfor de jobber med innovasjon. Disse er basert på økonomisk motivasjon, motivasjon forbundet til samfunnsoppdraget og motivasjon som stammer fra eiere og samfunnet rundt. Videre foreslår funnene at Norsk Tipping som hovedregel jobber med innovasjon gjennom en tydelig predefinert innovasjonsprosess, mens Telenor endrer sin måte å jobbe med innovasjon på ut ifra konkurransesituasjonen. Videre foreslår funnene at både Norsk Tipping og Telenor tidvis følger en lik arbeidsmetodikk, som baserer seg på design thinking, lean startup og agil tenkning.nob
dc.description.abstractDespite the fact that innovation in publicly owned companies has increased in recent years, the public sector has been branded as conservative, bureaucratic, slow and unwilling to change. Although several argue that this view is undeserved, we want to contribute to the discussion and take a closer look at how publicly owned companies in monopolistic industries work with innovation. Today, many companies have chosen to use an innovation process to structure the work with innovation. There is a well-established theoretical framework around innovation processes, yet this theory is often based on companies exposed to competition. Further we see a clear lack of theory around our thesis question: How do publicly owned monopolistic companies work with innovation? In an attempt to answer this, we have formulated two research questions: 1. What motivates publicly owned companies in monopolistic industries, compared to the competitive sector, to innovate? 2. How is the innovation process of publicly owned companies in monopolistic industries systematized compared to the competitive sector? In an attempt to find answers to these questions, a theoretical and empirical study has been conducted, with the help of two different cases. Collection of empirical data was carried out by two well-established companies in the Norwegian business community, one state-owned monopoly - Norsk Tipping, and one listed company - Telenor. We obtained the empirical data by conducting observations, in-depth interviews and document analysis. This laid the foundation for the analysis and discussion. The findings were also discussed and compared against both companies, and the theoretical framework. The empirical findings that emerge from the study suggest that Norsk Tipping and Telenor apparently have three main reasons why they work with innovation. These are based on financial motivation, motivation connected to the social mission and motivation that originates from owners and the surrounding community. Furthermore, the findings suggest that Norsk Tipping as a general rule works with innovation through a predefined innovation process, while Telenor changes its way of working with innovation based on the competitive situation. Furthermore, the findings suggest that both Norsk Tipping and Telenor occasionally follow a similar work methodology, which is based on design thinking, lean startup and agile.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleInnovasjon i statlig eide monopoler og konkurranseutsatte selskapernob
dc.title.alternativeInnovation in State-owned Monopolies and Competitive Companieseng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2021-09-01T22:01:27Z
dc.creator.authorPedersen, Jonas Naim
dc.date.embargoenddate3021-05-21
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90228
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87568/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata