Hide metadata

dc.contributor.authorNerby, Amalie Solberg
dc.date.accessioned2021-09-01T22:01:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNerby, Amalie Solberg. Hvordan påvirker kriser innovasjon?: En caseoppgave om bruk av VR-teknologi innen boligsalg. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87567
dc.description.abstract11. Mars 2020 erklærte WHO at Covid-19 var en global pandemi. Pandemien har medført store konsekvenser for mange bransjer og bedrifter. Nyere innovasjonsstudier har undersøkt forholdet mellom innovasjon og kriser, og studiene har sett nærmere på hvordan bedrifter kan tilpasse seg omgivelser i krisesituasjoner samt hvordan kriser kan oppleves som muligheter for innovasjon. Denne studien ser på hvordan Covid-19 har påvirket VR-teknologi innen boligselgerbransjen ved å analysere forskning vedrørende tjenestenæringer. Den tar for seg hvordan innovasjonsbildet har sett ut under tidligere kriser gjennom åtte dybdeintervjuer. Gjennom intervjuer har søkelyset blitt satt på boligselgeres bruk av VR og hvordan de opplever at koronasituasjonen har påvirket bransjen. Studien finner at koronasituasjonen ikke har påvirket boligselgeres bruk eller holdninger til VR i særlig grad. Det ser også ut til at VR-teknologien er best tilpasset deler av markeder, som nybygg og prospekter dog ikke bruktbolig. Boligselgerbransjen viser seg å være en av få bransjer som er lite påvirket av den globale pandemien. Likevel viser det seg at bransjen har måtte tilpasse seg den nye normalen, i form av sosial distansering, med bruk av munnbind og god handhygiene. Bransjen viser også å gå i retning av digitalisering og har tatt i bruk flere digitale kommunikasjonsmidler under Covid-19. Videre viser det seg at et viktig funn i oppgaven omhandler opplevelsen av krisen. En krise kan være en drivkraft for innovasjon, men det avhenger av at man faktisk opplever at det er en krise. Et funn i denne undersøkelsen ser ut til å dreie seg om at boligselgerbransjer ikke opplever krisen på lik linje med bransjer som er hardere rammet. Snarere tvert imot ser boligselgerbransjen ut til å oppleve gode tider nå. Studien er en indikasjon på at bransjen ikke står trygt. Dersom utviklingen av Covid-19 utvikles i negativ retning, er de grunn til å tro at boligselgerbransjen også kan rammes sterkere. I denne studien kommer det frem at Covid-19 kan medføre langsiktige endringer i samfunnet. Disse kan oppleves negative, men også positive i form av satsning på innovasjon og ny teknologi.nob
dc.language.isonob
dc.subjectInnovasjon
dc.subjectboligmarkedet
dc.subjectCovid-19
dc.subjectTeknologi
dc.subjectVR
dc.subjectKriser
dc.titleHvordan påvirker kriser innovasjon?: En caseoppgave om bruk av VR-teknologi innen boligsalgnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-02T22:00:08Z
dc.creator.authorNerby, Amalie Solberg
dc.date.embargoenddate3021-05-03
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90216
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87567/1/TIK4093_1---12.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata