Hide metadata

dc.contributor.authorKjernlie, Simon Wang
dc.date.accessioned2021-08-31T22:05:00Z
dc.date.available2021-08-31T22:05:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKjernlie, Simon Wang. Fra nedgang til ny gullalder: Fortellinger om den norske nasjon og sosialdemokrati i fire historielærebøker, 1976-2016. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87541
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker fortellingene til fire historielærebøker brukt i norsk skole de siste fem tiårene (1976-2016). Den behandler historieskriving som en fortellingspraksis, og anvender narrative teorier og forklaringsmodeller i det analytiske arbeidet med lærebøkene. Fra dette perspektivet søker oppgaven å finne svar på hva som karakteriserer lærebøkenes fortellinger om den norske nasjonen etter 1850. Hvordan lærebøkenes fortellinger har endret seg etter hvert som den nasjonale historieskrivingen har blitt forsøkt demokratisert langs linjer som klasse, kjønn og etnisitet, og hvilke samfunnsmessige og vitenskapelige impulser som særlig ser ut til å ha påvirket fortellingene, er sentrale spørsmål i denne oppgaven. Studien viser både kontinuitet og endring i lærebøkenes fortellingspraksis. Lærebøkene fra 70- og 80-tallet er tydelig påvirket av den nye sosialhistorien, oppbruddstiden for reguleringssamfunnet, og den politiske radikaliseringen som preget disse tiårene. Begge bøkene forteller i ulik grad om et norsk samfunn i nedgang og krise, selv om flere av fortellingslinjene i 70-tallsboka klenger seg til det tradisjonelle framskrittsparadigmet. I analysens tredje lærebok avblåses krisen, og i tråd med 90-tallets optimisme og naivisme gjenoppdager den framskrittstroen og den sosialdemokratiske idyllen. 90-tallsboka står også for en dreining mot mer målstyring, et viktig kjennetegn ved den nye skolereformen (Reform 94) og kunnskapssamfunnet som helhet. Læreboka fra 2010-tallet viderefører målstyringsfokuset, men står også for en internasjonal vending som fører til en redusert og fragmentert norgeshistorie. I denne historien blir fortellinger om likestillingskamp og etnisk mangfold prioritert, men ikke minst de om velferdsmodellen som løftes fram som Norges viktigste merkevare i den globale æra. Forskjellene til tross er alle lærebøkene variasjoner over den sosialdemokratiske grunnfortellingen om utjevning, mangfold og nasjonal integrasjon.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleFra nedgang til ny gullalder: Fortellinger om den norske nasjon og sosialdemokrati i fire historielærebøker, 1976-2016nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-01T22:03:21Z
dc.creator.authorKjernlie, Simon Wang
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90164
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87541/1/Fra-nedgang-til-ny-gullalder.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata