Skjul metadata

dc.contributor.authorHemmerle, Veronica
dc.date.accessioned2021-08-24T22:17:52Z
dc.date.available2021-08-24T22:17:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHemmerle, Veronica. Utvikling og utprøving av undervisningsverktøy for å jobbe med autentiske tekster i skolen. Et møte mellom fagfornyelsen, naturfag og lesing. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/86949
dc.description.abstractDenne studien presenterer utvikling og testing av to undervisningsverktøy for leseopplæring i naturfag: rollekort og samtalekart. Disse verktøyene er ment å skulle støtte elever i å engasjere seg med ulike tekster i naturfagundervisningen. Verktøyenes formål var å hjelpe elever lese tekster aktivt og innta en kritisk holdning. Disse formålene ble inspirert av fagfornyelsen med sine tverrfaglige tema, grunnleggende ferdigheter og kompetansemålet om dagsaktuell forskning. En klasse på 9. trinn testet verktøyene i tre undervisningstimer hvor metoden for datainnsamling tok utgangspunkt i aksjonsforskning. Undervisingsverktøyene fungerte ved at de hjalp elevene med å lese de utvalgte tekstene på en strukturert måte og så ut til å bidra til at elevene leste og diskuterte tekstene aktivt. Læreren spilte fremdeles en viktig rolle i å lede bruken av verktøyene, fange elevers manglende forståelse og utfordre elevers oppfatninger i plenumsdiskusjonen. Undervisningsverktøyene skulle etter planen integreres mest mulig med det faglige innholdet i naturfag. Læreren som deltok i studien opplevde ikke denne sammenhengen tydelig i alle timene, noe som tyder på et forbedringspotensial.nob
dc.description.abstractThis study presents the development and testing of two teaching resources for reading education in science: role cards and a discussion map. These tools are meant to help engage students with various texts in science lessons. The teaching resources’ goal was to help students read texts actively and critically. These goals were inspired by the Norwegian curriculum reform with its interdisciplinary topics, basic skills, and competence goal on current affairs. A 9th grade class tested the teaching resources in three science lessons where the method of data collection was inspired by action research. The teaching resources were successful in helping students read the selected texts in a structured manner and actively discuss them. The teacher nevertheless played a central role in leading the use of the resources, catch student’s lack of understanding, and challenge student’s assumptions during class discussions. It was intended to integrate the teaching resources as much as possible with the subject content of the science lessons. The participating teacher did not always experience this integration, suggesting the possibility for further development of the teaching resources.eng
dc.language.isonob
dc.subjectautentisk tekst
dc.subjectkritisk lesing
dc.subjectrollekort
dc.subjectleseopplæring
dc.subjectsamtalekart
dc.subjectfagfornyelsen
dc.subjectnaturfag
dc.subjectundervisningsverktøy
dc.titleUtvikling og utprøving av undervisningsverktøy for å jobbe med autentiske tekster i skolen. Et møte mellom fagfornyelsen, naturfag og lesingnob
dc.title.alternativeDevelopment and testing of teaching resources for working with texts in school. A meeting between curriculum reform, science and readingeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-08-25T22:21:12Z
dc.creator.authorHemmerle, Veronica
dc.identifier.urnURN:NBN:no-89587
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86949/1/Hemmerle_2021_Utvikling-og-utpr-ving-av-undervisningsverkt-y_master-i-kjemididaktikk_30stp.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata