dc.contributor.author | Falch-Hansen, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T22:00:25Z | |
dc.date.available | 2021-08-09T22:00:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Falch-Hansen, Marianne. Musikk og livsmestring i skolen - en kvalitativ studie om hvordan musikkaktiviteter i grunnskolen kan fremme livsmestring blant elevene.. Master thesis, University of Oslo, 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/86733 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i forbindelse med sammenhengen mellom musikk og helse. Ved å rette søkelyset mot musikkens helsefremmende virkninger på mennesker, kan man bruke kunnskapen til å øke mulighetene til å fremme livsmestring hos elever i grunnskolen. Målsettingen med studien er å belyse forskning innen fagfeltet musikkpedagogikk og musikkterapi, og hvordan denne forskningen kan hjelpe skolen og lærerne med å bruke de mulighetene som ligger i musikkfaget i arbeidet med å fremme elevenes følelse av livsmestring. I Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020, legges folkehelse og livsmestring som et overordnet emne inn i skolen. Hvilken betydning vil dette få for musikkfaget og for elever i grunnskolen? Studien er kvalitativ med en hermeneutisk tilnærming, og baserer seg på forskningsintervju med tre representanter fra et musikkpedagogisk personale i grunnskolen og en musikkterapeut. For å utvikle en dypere forståelse av tematikken, ble intervjuene analysert ved bruk av temasentrert metode. Det var flere forhold ved musikktimer og musisering med elevers livsmestring i fokus som fremsto sentrale. Studiens resultater vitner om et behov for tidlig innsats og forebyggende arbeid med tanke på elevers psykiske helse i grunnskolen og nytten av å knytte musikk til dette. At lærere og skoleledere har kjennskap til musikkens kraft, mener jeg er avgjørende for at skolen skal nyttiggjøre seg av det i arbeidet med elevers selvoppfatning og livsmestring i musikkundervisningen. | nob |
dc.description.abstract | This master's thesis sheds light on issues that appear central in connection between music and health. By focusing on the health-promoting effects of music on people, one can use the knowledge to increase the opportunities to promote life skills in primary school students. The aim of the study is to shed light on research in the field of music pedagogy and music therapy, and how this research can help schools and teachers to use the opportunities that lie in the music subject in the work of promoting students' sense of life mastery. In Fagfornyelsen, which came into force in the autumn of 2020, public health and life skills are included as an overriding subject in schools. What significance will this have for the music subject and for pupils in primary school? The study is qualitative with a hermeneutic approach, and is based on a research interview with three representatives from a music pedagogical staff in primary school and a music therapist. To develop a deeper understanding of the topic, the interviews were analyzed using a theme-centered method. There were several aspects of music lessons and making music with students' life mastery in focus that seemed central. The results of the study testify to a need for early intervention and preventive work with regard to students' mental health in primary school and the usefulness of linking music to this. The fact that teachers and school leaders have knowledge of the power of music, I believe is crucial for the school to make use of it in the work with students' self-perception and life mastery in music teaching. | eng |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | ungdom | |
dc.subject | livsmestring | |
dc.subject | barn | |
dc.subject | skole | |
dc.subject | musikk | |
dc.title | Musikk og livsmestring i skolen - en kvalitativ studie om hvordan musikkaktiviteter i grunnskolen kan fremme livsmestring blant elevene. | nob |
dc.title.alternative | Music and life skills in school | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-08-09T22:00:25Z | |
dc.creator.author | Falch-Hansen, Marianne | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-89372 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86733/1/Musikk-og-livsmestring-i-skolen.pdf | |