Hide metadata

dc.date.accessioned2021-05-27T09:56:00Z
dc.date.available2021-05-27T09:56:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/86239
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som opptakt til en skriveoppgave på 10.trinn, særlig dekonstruksjon av en modelltekst. I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på forholdet mellom 1) hovedelementene i lærerens undervisning og 2) spor av disse i elevtekster. Problemstillingen jeg skal besvare er: «I hvilken grad kan lærerens innramming av argumenterende skriving, særlig dekonstruksjon av modelltekst, spores i 10. klasseelevers argumenterende tekster?» Datamaterialet består av observasjonsnotater fra to undervisningsøkter gjennomført av én lærer, og elleve elevbesvarelser på en skriveoppgave i argumenterende skriving. Elevene går på 10. trinn på en skole i østlandsområdet. Som metoder for henholdsvis datainnsamling- og analyse, benytter jeg meg av observasjon med semi-strukturerte observasjonsnotater og innholdsanalyse. Forskningsopplegget jeg har valgt for å belyse problemstillingen er altså en kvalitativ case-studie. Hovedelementene i lærerens undervisning var 1) argumentasjon, 2) struktur og 3) tekstbindere. Hver av disse elementene omfattet flere mer spesifikke fokusområder. Min analyse viser at majoriteten av elevene har overført mye av det læreren vektla i undervisningen om argumentasjon og struktur, mens det finnes færre spor av undervisningen om tekstbindere. Det er en nokså stor grad av samsvar mellom den observerte variasjonen i forekomsten av spor av de forskjellige elementene, og måten disse ble behandlet i undervisningsøkta. De elementene det er flest spor av ble innrammet i tråd med tidligere forskning på områder hvor læreren inviterer til dialog. Når det gjelder de elementene det var få spor av, var innrammingen mer preget av monologisk tavleundervisning. Funnene mine understreker viktigheten av læreren som stillasbygger og hvordan eksplisitt undervisning med bruk av modelltekst kan øke elevenes læringsutbytte når dekonstruksjonen skjer gjennom en modelltekstsamtale.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleUndervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnrammingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.creator.authorHauge, Maria Endresen
dc.date.embargoenddate3021-05-27
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.identifier.urnURN:NBN:no-88888
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86239/3/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata