Hide metadata

dc.date.accessioned2021-04-12T19:51:39Z
dc.date.available2021-04-12T19:51:39Z
dc.date.created2020-11-17T23:31:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWeisethaunet, Hans . «Keeping time» vs. «making time»: Jon Christensen (1943–2020), Studia Musicologica Norvegica 46, 77-93. Studia Musicologica Norvegica. 2020, 46(1), 77-93
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/85187
dc.description.abstractDen norske trommeslageren Jon Christensen (1943–2020) var en av de mest innflytelsesrike musikerne i samtidas jazz og bidro til over 70 innspillinger for plateselskapet ECM. Med utgangspunkt i Deleuze og Guattaris begreper om «territorialisering» og «deterritorialisering», samt M. M. Bakhtins «kronotop»-begrep, søker artikkelen å kartlegge Christensens musikalske erfaringer på 1960-tallet. Spesielt vektlegges interaksjonen mellom Christensen og andre innflytelsesrike musikere, blant dem Dexter Gordon, Bud Powell, George Russell, Don Cherry, Jan Garbarek, Zbigniew Namysłowski, Steve Kuhn, Stan Getz, Sonny Rollins og andre. Ved en dialogisk-metodisk tilnærming er målet å belyse Christensens egne musikalske perspektiver og synspunkter, sett i relasjon til aktuelle jazzhistoriografiske begreper. Tilnærmingen er derfor både biografisk og antropologisk. Sentralt i Christensens egne refleksjoner stod begreper om «lyd» og «lytting». Mens mye akademisk og journalistisk litteratur synes å fokusere på «nasjonaliteter» og europeiske og/eller amerikanske «identiteter», viser mangfoldet av forbindelser Christensen inngikk i på 1960-tallet et langt mer sammensatt og detaljert (vei)kart, enn om utgangspunktet var reifiserte kategorier som «nordisk jazz» eller den «nordiske tonen».
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.title«Keeping time» vs. «making time»: Jon Christensen (1943–2020), Studia Musicologica Norvegica 46, 77-93
dc.typeJournal article
dc.creator.authorWeisethaunet, Hans
cristin.unitcode185,14,36,0
cristin.unitnameInstitutt for musikkvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1848979
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Studia Musicologica Norvegica&rft.volume=46&rft.spage=77&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleStudia Musicologica Norvegica
dc.identifier.volume46
dc.identifier.issue01
dc.identifier.startpage77
dc.identifier.endpage93
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2960-2020-01-07
dc.identifier.urnURN:NBN:no-87957
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0332-5024
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/85187/1/keeping_time_vs_making_time_jon_christensen_1943202.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International