Abstract
Gipsavstøpninger er helt essensielle verktøy i den tradisjonelle billedhuggerens arbeidsprosess, ofte som modeller for kunstverk i andre materialer. Som museumsobjekter, er gipsavstøpninger vanlige innslag i både museer med monografiske skulptursamlinger og i den store bredden av akademiske gipsavstøpningssamlinger. I sistnevnte kontekst har de også en historie som viktige didaktiske verktøy for institusjonene som forvalter dem. Gipsavstøpninger som en generell gjenstandskategori i museene, og gips som skulpturmaterial i seg selv, var undervurdert gjennom store deler av 1900-tallet. Som en mulig konsekvens av dette, er litteraturen om praktiske tilnærminger for aktiv konservering av slike gjenstander knapp innen feltet skulpturkonservering. Det gjelder særlig om strategier for behandling av bruddskader og materialtap. Dette prosjektet har forsøkt å imøtekomme hull i forskningen på dette temaet. Med en overordnet konstruktivistisk metode, er kvalitative intervjuer og eksperimentelle tester her anvendt for å undersøke nåværende praksiser i bevaring av gipsavstøpninger og etikken i inngripende behandlinger. Gustav Vigelands gipsoriginal av Camilla Collett var utgangspunkt for å diskutere etiske behandlingsmuligheter og verdibaserte konserveringsstrategier for dens eksisterende bruddskader og materialtap.
Plaster casts constitute essential tools in the traditional sculptor’s process, often as models for works of art in other materials. As museum objects, plaster casts feature regularly in both monographic collections in sculpture art museums and more broadly in the variety of different academic cast collections. In the latter context, they have a history as important didactic tools for the managing institutions. Plaster casts as a general category of museum objects, and plaster as a material for sculpting, was undervalued for a large part of the 20th century. Perhaps as a consequence of this, the literature on practical approaches for remedial conservation of such objects is scarce within the field of sculpture conservation. This is especially true for strategies dealing with fractures and material losses. This project sought to respond to the gaps in research on this topic. With an overarching constructivist methodology, qualitative interviews and experimental tests, this research has investigated current practices in caring for plaster casts and the ethics of interventive treatments. Gustav Vigeland’s plaster model of Camilla Collett was a point of departure for discussing ethical treatment options and value-based conservation strategies for existing fractures and material losses.