Hide metadata

dc.contributor.authorPettersen, Marthe
dc.date.accessioned2021-03-24T23:00:21Z
dc.date.available2021-03-24T23:00:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPettersen, Marthe. Bruk av undervisningsvurdering i veiledning av lærerstudenter. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/84754
dc.description.abstractSkolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer sin praksis. Dette kan blant annet gjennomføres ved at elevene vurderer undervisningen de deltar i. Formålet med denne oppgaven er å undersøke bruk av slik undervisningsvurdering for lærerstudenter i praksis. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan kan undervisningsvurdering brukes i veiledningssamtaler med lærerstudenter? Gjennom ILS-prosjektet Verktøy for veiledning har det allerede blitt gjennomført en kvantitativ undersøkelse av bruk av undervisningsvurdering for lærerstudenter i praksis. For å skaffe mer informasjon om hva som ligger bak disse tallene, har jeg benyttet meg av kvalitativ metode i denne studien. Datainnsamlingen består av observasjon av fem veiledningssamtaler som tar utgangspunkt i undervisningsvurderingen, samt påfølgende intervju med lærerstudentene om deres opplevelse av veiledningen som har funnet sted. Teorigrunnlaget er først og fremst hentet fra veiledningsteori som skisserer et skille mellom veiledning som legger hovedvekt på vurdering eller refleksjon. I denne sammenhengen handler det om hvorvidt veiledningen tar utgangspunkt i resultatene fra undervisningsvurderingen eller om resultatene ikke nevnes eksplisitt. Mine funn indikerer at lærerstudentene opplever at undervisningsvurderingen er et nyttig verktøy som fremmer utvikling i praksis. Studentene er positive til både vurderende bruk av verktøyet og bruk av verktøyet for å bidra til refleksjon. Flertallet av studentene hevder at veiledningssamtalene dreide seg mer om refleksjon enn om resultatene fra undervisningsvurderingen, men mine observasjoner tyder på at også den vurderende bruken av verktøyet gjør seg gjeldende i veiledningssamtalene. Resultatene fra studien kan gi støtte for implementering av systemer hvor tilbakemeldinger fra elevene inngår i lærerstudentenes arbeid med å analysere og videreutvikle egen praksis.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBruk av undervisningsvurdering i veiledning av lærerstudenternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-24T23:00:21Z
dc.creator.authorPettersen, Marthe
dc.identifier.urnURN:NBN:no-87452
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/84754/1/Pettersen_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata