Hide metadata

dc.contributor.authorLarsen, Enni Wanja Katia Kærkkæinen
dc.date.accessioned2021-03-23T23:01:16Z
dc.date.available2021-03-23T23:01:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLarsen, Enni Wanja Katia Kærkkæinen. #ClimateonInstagram - En analyse av klimaytringer på Instagram. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/84643
dc.description.abstractdenne masteroppgaven analyserer jeg klimaytringer på Instagram. I en tid hvor klima er et av de viktigste politiske temaene ønsker jeg å gi et innblikk i disse ytringene og hvordan retoriske virkemidler ulike aktører bruker for å fange leseren. Sosiale medier er en integrert del av hverdagen til de aller fleste og jeg har vært nysgjerrig på hvilke virkemidler påvirkere på Instagram for å få gjennomslagskraft. Jeg har studert et innsamlet materiale fra en tidsbegrenset periode fra tre ulike profiler på Instagram for å analysere hvordan retoriske virkemidler er anvendt på deres innlegg. Utvalget er profilene @Natgeo, @Gretathunberg og @Sustainably_vegan. Det er tre vidt forskjellige profiler, som alle har som fellesnevner at de ytrer seg om klima. Klimaytringer er sjeldent markedsført, men det eksisterer engasjerte påvirkere og jeg har utfordret det etablerte begrepet influencer ved å introdusere det analytiske begrepet eksemplaritet. Jeg har tatt for meg et utvalg av retoriske virkemidler og sett på hvordan de blir anvendt i klimaytringer på Instagram. Jeg har tatt en kvantitativ tilnærming på innsamling av materialet fra desember 2019 og januar 2020, og utført en kvalitativ og representativ undersøkelse i analysen. I analysen viser jeg hvordan retorikk bidrar til å fremme profilenes autentisitet og troverdighet, samt hvordan retoriske virkemidler brukes for å fremme klimasaken. Jeg har diskutert Benedict Andersons begrep forestilte fellesskap for å få en forståelse av fellesskap på Instagram. Et annet begrep jeg har tatt for meg er eksemplaritetsbegrepet for å forklare utvalget. Sosiale medier er blitt en viktig del av hvordan vi kommuniserer med hverandre. Det er en plattform hvor de som mestrer sosiale mediers funksjoner kan bli lagt merke til og videreføre sin etablerte eksistens. I denne oppgaven vil jeg vise hvordan et utvalg av ytringer på sosiale medier får gjennomslagskraft i lys av utvalgte retoriske virkemidler. Dette er viktig å studere fordi klimaendringene er en av de største utfordringene menneskeheten står ovenfor og sosiale medier er en kommunikasjonsmetode som når ut til mange og har muligheten til å gi gjennomslagskraft.nob
dc.language.isonob
dc.subjecteksemplaritet
dc.subjectinfluencere
dc.subjectsosiale medier
dc.subjectretorikk
dc.subjectklima
dc.subjectinstagram
dc.title#ClimateonInstagram - En analyse av klimaytringer på Instagramnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-24T23:00:52Z
dc.creator.authorLarsen, Enni Wanja Katia Kærkkæinen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-87294
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/84643/1/Masteroppgaven-14-12-20-EWKKLARSEN.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata