Abstract
Bakgrunn: Hjertesvikt rammer mange eldre og medfører symptomer som dyspnè, ødemer, hjertebank og tiltaksløshet. Behandlingen består av medisiner og ikke-medikamentelle tiltak som kan bedre symptomer og forebygge forverring. Dette krever høy grad av egenomsorg. Det er kjent at mange eldre ikke klarer å følge opp behandlingen, og en av de vanligste årsakene til reinnleggelser hos eldre i Norge er mangelfull etterlevelse av egenomsorgstiltak. Hensikt: Å systematisere kunnskap om intervensjoner som styrker egenomsorg hos hjemmeboende eldre med hjertesvikt. Metode: Systematisk litteraturstudie ble brukt som metode. Litteratursøk ble utført i databasene Ovid MEDLINE, SweMed+ og CINAHL i oktober 2019. Resultater: Undervisning var et fellestrekk i alle studiene og ble benyttet før utskrivelse fra sykehus, i pasientens hjem, muntlig og skriftlig. Alle studiene resulterte i varierende grad til bedret egenomsorg, og noen av dem til færre reinnleggelser. Studiene med best resultater inneholdt en kombinasjon av flere tiltak og hyppig kontakt med pasienten. Konklusjon: Evidensbasert undervisning kombinert med hjemmebesøk, skriftlig informasjon og hyppig oppfølging kan føre til bedret egenomsorg og færre reinnleggelser hos eldre hjemmeboende med hjertesvikt.
Background: Heart failure affects many elderly and results in dyspnea, edema, palpitations and inaction. The treatment consists of medication and non-drug measures that can better symptoms and prevent exacerbation. This requires a high degree of self-care. It is known that many elderly people are unable to follow up the treatment, and one of the most common reasons for readmissions among the elderly in Norway is inadequate compliance with self-care measures. Aim: To systematize knowledge about interventions that strengthen self-care in elderly people living at home with heart failure. Method: Systematic literature study was used as method. Literature search was performed in the database Ovid MEDLINE, SweMed + and CINAHL in October 2019. Results: Teaching was a common feature in all studies and was used before discharge from hospital, in the patient's home, orally and in writing. All studies resulted in varying degrees of improved self-care, and some of them to fewer readmissions. The studies with the best results contained a combination of several measures and frequent contact with the patient. Conclusion: Evidence-based teaching combined with home visits, written information and frequent follow-up may lead to improved self-care and fewer readmissions for elderly home residents with heart failure.