Hide metadata

dc.contributor.authorLei, Ke
dc.date.accessioned2021-03-19T23:03:10Z
dc.date.available2021-03-19T23:03:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLei, Ke. Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/84251
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien benyttet videomaterialer fra LISSI-prosjektet, to klasser ble valgt ut fra dette videomaterialet, der begge klassene gjennomførte et praktisk arbeid. Analysekategorier som er benyttet i studien er utviklet fra tidligere forskning, Forskerføtter og Leserøtter. Studien kategoriserer innsamlet data og bruk av data i to analysekategorier, datainnsamlingsfase og konsolideringsfase. Datainnsamlingsfasen undersøker hvordan elevene samler data, registrerer data og kategoriserer data. Konsolideringsfasen undersøker hvordan elevene bruker innsamlet data i diskusjoner. Resultatene viser at observasjoner har en dominerende rolle i elevenes datasamling. Elevene skaffer seg informasjon med sansene sine. Elevene i begge klassene brukte digitale verktøy for data registrering. Kvaliteten av data registrering ble funnet å være ujevn mellom elevene. Kvalitetsforskjel- len kan skylles feiltolkning av beskjed eller mål, eller manglende forkunn- skap til å fasilitere gode valg. Mange diskusjoner ble observert når elever gjennomfører praktiske arbeid. Elevene diskuterer sine data mens de, og etter at de samler inn dataene. Elevenes grad av selvstendig diskusjon ble, i de observerte klassene, funnet å henge sammen med sakskompleksitet. Lærer spille en viktig støtterolle for elevenes databruk. Lærerne i begge de observerte klassene har stilte mange åpene spørsmål for å utfordre elevene til å utdype temaet, koble empiri og teori, samt få de til å bruke data som et bevis for sine argumentasjoner. Lærerne modellerte også naturfaglig språkbruk gjennom diskusjoner. Selv om det ble observerte at elevene kunne diskutere og bruk sine data til tålig grad, så vil det å få støttespørsmål fra lærer, gi elevene mulighet til å forbedre sin argumentasjon og utdype temaet, samt øke deres bruk av naturfaglige begreper.nob
dc.description.abstractThe goal of this study is to examine ”How pupils collect data and whenever they use that data as part of practical work, during inquiry based science education” This study was endeavored using qualitative analysis of two separate classes. The study was conducted using recorded video material collected as part of the LISSI project. Two classes were extracted from this video material, where both were chosen from the pool of tuitions conducting inquiry based education. The categorization system used in this study were based on previous categories, developed as part of research conducted by the Budding Science and Literacy Project. This study categorizes data collection and usage of data, into two categories; data collection phase and consolidation phase. The data collection phase examine how pupils collect, register and structure data. The consolidation phase examine how pupils use collected data within a context of discussion. The results show that observation has a dominating role in pupils data collection. The pupils collect information with their senses. Pupils in both examined classes used digital means to register data. The quality of said data registration were found to be within a wide range of qualities, over the observed pupils. The lack of consistent quality can be attributed to misinterpretations, by pupils, of messages or goals, but also a lack of prior knowledge inhibiting strategical choices. Observations of a number of discussions, while pupils were carrying out practical work, were conducted in this study. In these observations, pupils were found to discuss both while and after they collected their data. The degree to which these discussions were independent were, here found to be connected to case complexity. The teacher plays and important supporting role as pupils apply their data. The teachers of both the observed classes used inquiry based techniques actively to challenge pupils and enhance their understanding of topics, by turning questions back on them and to nudge them to use their data as proof for statements, as well as to connect empirical and theoretical results as part of their arguments. The teachers also injected scientific language into their pupils discussions. Even thought this study found that pupils did discuss and use their data to some extent, it was found that teachers stimulating a discussion, gave pupils opportunities to raise their discussion to a more professional level, as well as help nudge pupils to use an accurate scientific language in their discussions.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleData er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskningnob
dc.title.alternativeData as a building blockeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-20T23:01:46Z
dc.creator.authorLei, Ke
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86977
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/84251/1/masteroppgave_ke_lei_final.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata