Hide metadata

dc.contributor.authorBruun, Nora Sofie Dietrichson
dc.date.accessioned2021-03-19T23:03:00Z
dc.date.available2021-03-19T23:03:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBruun, Nora Sofie Dietrichson. Menneskerettigheter i samfunnsfag - En kvalitativ studie av læreres undervisning i menneskerettigheter i samfunnsfag i Vg1/Vg2. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/84247
dc.description.abstractStudien tar sikte på å få innsikt samfunnsfagslæreres undervisning i menneskerettigheter, samt hvordan slik undervisning kan gjøres nært og engasjerende for elevene. Menneskerettigheter er et viktig tema i samfunnsfag, både som et eget tema, og fordi det berører mange av de andre temaene i faget. I tillegg er skolen bygget på grunnverdier som respekt, toleranse og likeverd, som henger tett sammen med menneskerettighetene. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer med fire lærere kommer det frem at det er ulike syn på menneskerettigheter. Noen av lærerne har et universalistisk syn på menneskerettigheter, mens andre er kulturrelativister. I utgangspunktet er ikke dette et problem, men dersom det kulturrelativistiske synet blir fokuset i undervisningen kan det forhindre elevene i å utvikle kritisk tenkning og forståelse rundt menneskerettigheter som et komplekst felt. Et fokus hos mange lærere er menneskerettigheter i en internasjonal kontekst. De fleste eksemplene i undervisningen er hendelser utenfor Norge, og kun på direkte spørsmål knytter lærerne menneskerettighetene til en nasjonal kontekst. Menneskerettighetsbrudd i internasjonal kontekst opptar mye av undervisningen, og det er lite fokus på opplæring i rettigheter. Dette kan være problematisk da det ikke knytter menneskerettigheter til elevenes livsverden, og elevene kan som konsekvens av dette miste forståelsen for menneskerettighetenes relevans for dem. For at menneskerettighetene skal knyttes til elevenes livsverden argumenterer jeg for at engasjement og nærhet er to viktige faktorer i undervisningen. Engasjement kan nås ved å bygge på elevenes interesser og kunnskaper, slik at læringsutbyttet blir større. Nærhet blir forstått på to måter; geografisk nærhet, og nærhet gjennom å aktualisere. Disse faktorene er viktig for at elevene skal utvikle kunnskap og ferdigheter i menneskerettigheter og i samfunnsfag. På bakgrunn av studien argumenteres det for et behov for å styrke lærernes forståelse av menneskerettigheter som undervisning om, gjennom og for rettigheter. I tillegg bør undervisningen knytte temaet til et lokalt, nasjonalt og globalt nivå.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMenneskerettigheter i samfunnsfag - En kvalitativ studie av læreres undervisning i menneskerettigheter i samfunnsfag i Vg1/Vg2nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-20T23:01:39Z
dc.creator.authorBruun, Nora Sofie Dietrichson
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86971
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/84247/1/Masteroppgave-Nora-Bruun-SDID4009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata