Hide metadata

dc.contributor.authorOlbekk, Erling
dc.date.accessioned2021-03-19T23:01:16Z
dc.date.available2021-03-19T23:01:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationOlbekk, Erling. En vurdering av vurderingen: En validitetsundersøkelse av matematikkeksamen i grunnskolen våren 2019. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/84208
dc.description.abstractSkriftlig eksamen i grunnskolen gis til omtrent femti tusen elever hvert år, på videregående tas det også tusenvis av eksamener. Og selv om mange klager på karakterer, og mener de har fått en urettferdig vurdering, er det sjelden man hører kommentarer om hvor gyldig selve eksamensoppgaven var. Skriftlige eksamener i Norge, og hvordan de relaterer seg til læreplanen, har det vært generelt lite forskning rundt (Utdanningsdirektoratet, 2019b). I denne oppgaven vil leser bli presentert for begrepet validitet i en prøvekontekst. Validitet er et mål på om slutninger som tas på grunnlag av en prøves resultater har tilstrekkelig grunnlag i teori og forskning (AERA, APA, & NCME, 2014). Deretter vil oppgaven gå gjennom en valideringsprosess av skriftlig eksamen gitt i faget MAT0010, våren 2019. Eksamen i MAT0010 er eksamen gitt ved utgang av grunnskolen. Valideringsprosessen vil undersøke flere aspekter ved eksamen. Vi vil se på om oppgavenes innhold er representative for matematikkdidaktisk forskning rundt matematisk kompetanse, dette for å se om eksamen tester et rikt innhold av matematikk. Denne undersøkelsen er gjort ved hjelp av vurderingsskjemaet for PISA-undersøkelsen (Turner et al., 2015), og er en kvalitativ analyse av oppgavene gitt ved eksamen. Det vil også undersøkes kvantitativt om det er mulig tilstedeværelse av kjønnsbias for å se om deler av eksamen favoriserer enten gutter eller jenter. Resultater av analysene vil bli presentert mot slutten av oppgaven. Funnene tyder på at eksamen tester flere aspekter av hva forskning mener er viktig av grunnferdigheter i matematikk, og at oppgavene hovedsakelig er rettferdige. Det ble også funnet at det for enkelte oppgaver eksisterer betydelig kjønnsbias, og at den totale effekten av dette er betydelig for elever på lavere ferdighetsnivå.nob
dc.language.isonob
dc.subjectEksamen
dc.subjectValiditet
dc.subjectMatematikk
dc.titleEn vurdering av vurderingen: En validitetsundersøkelse av matematikkeksamen i grunnskolen våren 2019nob
dc.title.alternativeAn assessment of the assessment: A validity evaluation of the mathematics exam in secondary education, spring 2019eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-03-20T23:00:19Z
dc.creator.authorOlbekk, Erling
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86905
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/84208/1/Masteroppgave-Erling-Olbekk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata